29.10.2024.

Korisno je da znate… Narodna banka Srbije i Međunarodni monetarni fond – Instrument za koordinaciju politike

Prilikom nedavne posete misije Međunarodnog monetarnog fonda Srbiji, od 3. do 15. oktobra, obavljeno je četvrto, ujedno i poslednje razmatranje sprovođenja ekonomskog programa podržanog stendbaj aranžmanom. Konstatovano je da su ostvareni odlični makroekonomski rezultati i istovremeno postignut dogovor o daljoj saradnji Srbije i Međunarodnog monetarnog fonda u okviru Instrumenta za koordinaciju politike. Stendbaj aranžman, koji se uspešno privodi kraju, zaključen je decembra 2022. godine u trajanju od 24 meseca. Cilj ekonomskog programa, koji je podržan ovim aranžmanom, jeste sprovođenje strukturnih reformi, s fokusom na sektor energetike. Pored toga što se nadovezuje na postignute rezultate stendbaj aranžmana i reformsku agendu, Instrument za koordinaciju politike predstavljaće podršku za sprovođenje srednjoročnih politika. Šta sve podrazumeva ovaj instrument, s kojim ciljem je kreiran, šta ga karakteriše, kao i o doprinosu Narodne banke Srbije saradnji s Fondom, u novom izdanju rubrike „Korisno je da znate” govorio je Zoran Nišavić, pomoćnik direktora Centra za saradnju sa domaćim i međunarodnim institucijama i finansijskim organizacijama.

Instrument za koordinaciju politike predstavlja relativno novi mehanizam podrške Međunarodnog monetarnog fonda zemljama članicama, koji je Odbor izvršnih direktora ove međunarodne finansijske institucije usvojio 14. jula 2017. godine. Kreiran je s namerom da zemljama članicama Međunarodnog monetarnog fonda olakša pristup drugim izvorima finansiranja, potvrđujući da zemlja vodi kredibilnu ekonomsku politiku. Radi se o nefinansijskom instrumentu, koji je savetodavnog karaktera i ne predviđa korišćenje finansijskih sredstava i kao takav nema nikakvih troškova. Namenjen je zemljama posvećenim reformama, a dogovara se radi dobijanja podrške odgovarajućem ekonomskom programu kada zemlja nema tekućih ni potencijalnih platnobilansnih problema.

Sprovođenjem takvog programa zemlja će na najbolji način obezbediti:

  • Jačanje makroekonomske stabilnosti;
  • Prevenciju krize i kreiranje odbrambenih mehanizama kako bi se sprečilo prelivanje efekata iz spoljnog okruženja, kao i uticaj volatilnosti sa svetskog tržišta;
  • Blagovremeno uočavanje i rešavanje makroekonomske neravnoteže.

Instrument za koordinaciju politike ima slične karakteristike kao i ostali instrumenti/aranžmani Međunarodnog monetarnog fonda:

  • Trajanje je od dve do tri godine;
  • Odobravanje samog Instrumenta, kao i svakog razmatranja ponaosob, podleže istoj proceduri: zainteresovana zemlja otpočinje najpre razgovore o ekonomskom programu, zatim predstavnici vlasti prezentuju Izjavu o programu, u kojoj su objašnjeni ciljevi programa i preuzete obaveze i jasno utvrđeni kvantitativni makroekonomski kriterijumi;
  • Radi ostvarivanja ciljeva programa, definišu se mere fiskalne politike, monetarne, finansijske i makrostrukturne mere;
  • Dokument razmatra Odbor izvršnih direktora i donosi odluku o odobravanju Instrumenta;
  • Radi praćenja ostvarenja dogovorenog programa, definišu se kvantitativni i reformski ciljevi i utvrđuju standardni stalni ciljevi, a, po potrebi, i prethodne aktivnosti;
  • Sprovođenje programa prati se putem redovnih razmatranja (obično polugodišnjih), o kojima Odbor izvršnih direktora donosi ocenu.

Isti prioriteti – stabilnost i održivi privredni rast, uz dalji rast životnog standarda građana

Srbija je prethodno već imala dva izuzetno uspešna nefinansijska instrumenta ovog tipa, a i aktuelni stendbaj aranžman, čija realizacija se privodi kraju, od drugog razmatranja (jedno razmatranje ranije nego što se očekivalo prilikom odobrenja) smatrao se aranžmanom iz predostrožnosti. Očekuje se da Odbor izvršnih direktora Međunarodnog monetarnog fonda u decembru donese odluku o uspešnom završetku stendbaj aranžmana i odobri Instrument za koordinaciju politika na period od 36 meseci. Kako se radi o savetodavnom instrumentu za zemlje koje sprovode snažnu ekonomsku politiku, kao takav je pravi izbor za Srbiju. Njegovi prioriteti ostaju isti – stabilnost i održivi privredni rast, uz dalji rast životnog standarda građana.

Zašto je važna saradnja Srbije s Međunarodnim monetarnim fondom?

Proteklih dvanaest godina obeležila je veoma dinamična i uspešna saradnja Republike Srbije s Međunarodnim monetarnim fondom, koju karakteriše partnerski odnos. Realizaciju aranžmana u tom periodu, kao i ostvarene rezultate Republike Srbije, predstavnici Međunarodnog monetarnog fonda često ističu kao primer uspešnosti i kvaliteta saradnje. Na taj način Srbija je poslala jasan signal međunarodnoj finansijskoj javnosti o kredibilnosti svoje ekonomske politike. To je imalo veliki uticaj na rast kreditnog rejtinga, uvođenje Srbije u grupu zemalja investicionog ranga, koji našoj zemlji odavno pripada, i na kontinuirani rast stranih direktnih investicija.

Doprinos Narodne banke Srbije saradnji s Međunarodnim monetarnim fondom

Sa svoje strane, Narodna banka Srbije je dala svoj puni doprinos uspešnosti saradnje s Međunarodnim monetarnim fondom. Proaktivnim delovanjem, prateći međunarodna kretanja i njihov uticaj na našu ekonomiju, Narodna banka Srbije je išla u susret izazovima, predlagala i u saradnji s Međunarodnim monetarnim fondom nalazila prava rešenja. Danas Narodna banka Srbije nema otvorenih pitanja iz svoje nadležnosti na koja bi Međunarodni monetarni fonda ukazivao, već obrnuto, naša iskustva mogu biti dobar primer i putokaz drugim zemljama. Isto tako, kao institucija koja redovno prati poslovanje i inicijative Međunarodnog monetarnog fonda, a imajući u prvom planu uvek interese naše zemlje i građana, Narodna banka Srbije je podrška Vladi i drugim institucijama u aktivnostima s Međunarodnim monetarnim fondom.

Kabinet guvernera