11.06.2024.
Uvaženi domaćini, gospodine Kolanđeli, gospodine Petroviću,
„Bojim se dana kad će tehnologija nadmašiti našu ljudsku interakciju.” Davno je rekao Albert Ajnštajn. Mi smo sada u periodu fantastično brzih promena. Na nama je da prihvatimo sve dobre strane tehnologija i da mi upravljamo njima u funkciji razvoja društva, jer je čovek stvorio i unapređuje tehnologije, a ne obrnuto.
Poštovane dame i gospodo,
Zadovoljstvo mi je da vas pozdravim u svoje ime i u ime Narodne banke Srbije. I u poslu, kao i u životu, uvek smo suočeni i sa prilikama, i sa izazovima. Sa izborima. Ono što nas međusobno razlikuje jeste način na koji na njih reagujemo. Za mene je najveća prilika ulaganje u ljude i u znanje. Jer na ljudima počivaju države i sve institucije!
Kad kažemo razvoj tehnologija, prva pomisao je razvoj informatičkih tehnologija. Za razliku od ranijih tehnologija koje su donosile uglavnom samo koristi ljudima i društvu, danas svaka inovacija i daje i oduzima. Daje osećaj značaja pojedincu jer može da bude viđen i daje mu slobodu da kaže sve. Daje mu osećaj da ceni njegovo vreme kao najvredniji resurs, koji je lična dragocenost, jer može lakše i brže da obavi mnoge poslove. Daje mu više slobodnog vremena.
Ali – oduzima slobodu i privatnost. U ime slobode čoveku se oduzima sloboda.
Rečima pesnika-lekara:
*Potrebu da veruje civilizacija koristi tako da nahrani jedan deo čoveka
Nahrani delić njegove potrebe
A celog čoveka podjarmi, zauzda, osedla.*
Pavle Kovačević „Krugovi života”
A čoveka čovekom čine koristan rad i odnos s drugim. Čovek ne postoji bez entuzijazma i volje da radi (da uči, da stvara, piše, slika... ) i ne postoji bez interakcije s drugim (ljudima). Čovek je unikat i nezamenljiv.
Ta činjenica nikad ne sme da se zanemari. Posebno ne smemo da je zanemarimo mi koji smo odgovorni za finansijski sistem, čije funkcionisanje treba i mora da se unapređuje u interesu čoveka. A mera unapređenja finansijskog sistema i korist od toga zavisi od ugla gledanja. I razlikuje se od posmatrača do posmatrača: da li je to pojedinac vođen ličnim interesom, kompanija koja takođe ima svoj specifičan ugao gledanja, udruženje ili jedna industrija ili je to Narodna banka Srbije, koja ima odgovornost za makroekonomsku stabilnost ukupnog sistema i svih učesnika zajedno. U sprovođenju tog mandata i odgovornosti Narodna banka Srbije jeste podrška svima, ali očekuje da i ostali učesnici imaju svest o značaju stabilnosti, koja je u interesu svakog od njih.
Svaka promena se usporava s izgovorom, da je potrebno prilagođavanje ili promene u IT sistemu. A to je i komplikovano i skupo. I naravno, cena se retko deli između učesnika – banaka i klijenata. Plaćaju korisnici usluga.
Odgovornost se pomera s banke na IT kompaniju koja je uvela softver, na vendora koji je deo sistema.... Banka, njena pouzdanost i ugled postaju zavisni od trećih koji se nameću kao prvi?!
Inteligentni roboti i svesni ljudi? Ne postoji dilema.
Čovek je merilo stvari. Unikat. Kreativnost čoveka je jedinstvena. Svemir stvara originale. Veštačka inteligencija stvara replike – kopije od učitanih algoritama. Od informacija koje su unete u sistem. Nedostaju pravi podaci. Zato vas molim da u trci sa inovacijama u ime boljeg života čoveka, čovek u čije ime sve radimo, ne doživi poraz!!!
Kompleksnost sadašnjeg momenta čini to što su uslovi u kojima radimo jedni od ekonomski najizazovnijih u istoriji, ali i tehnološki najnaprednijih! A s obzirom na to da su rast i razvoj finansijskog i realnog sektora blisko povezani i međusobno uslovljeni, ja ću danas govoriti o:
Kada govorimo o prilikama i izazovima, činjenica je da digitalna transformacija menja svaki posao. Ona štedi vreme kao najdragoceniji resurs i oslobađa ljudske resurse za rad na kompleksnijim zadacima. Prema studiji iz prošle godine koja je obuhvatila 600 kompanija na globalnom nivou, njih 64% veruje da će primena veštačke inteligencije povećati njihovu produktivnost, dok 40% izražava zabrinutost u pogledu zavisnosti od tehnologije. Prema drugoj studiji, očekuje se da će bankarska industrija imati velike pozitivne efekte od digitalne transformacije u iznosu od oko 9% do 15% operativnog dobitka. Pored automatizacije rutinskih zadataka i procesa, digitalna transformacija omogućava i naprednu analitiku, kvalitetnije personalizovane usluge, ali i kvalitetnije upravljanje rizikom. Istovremeno, korisnici su defakto dobili servis koji radi 24 časa, sedam dana u nedelji.
Dakle, prilike su ogromne, ali ni izazova nije malo poput sajber bezbednosti, rizika poveravanja poslova trećoj strani ili raznih oblika takozvanog fišinga. Mi, kao kreatori politika, svesni smo i da kvalitativni tehnološki napredak kakvom svedočimo dovodi i do većih promena na tržištu rada. Raste potreba za radnom snagom specifičnih kompetencija, a za nekim poslovima tražnja se smanjuje, na čemu moramo da radimo zajedno sa sektorom obrazovanja. I mi kao regulator, i vi kao poslodavci. Teret koji nosi regulator danas znatno je veći nego, čini se, ikada pre, jer ne samo da mora da obezbedi stabilnost već sada to mora skoro u trku. Vi, kao predstavnici kompanija i bankarske industrije, na ulaganja u tehnologije morate da gledate na srednji i dug rok.
Saradnja javnog i privatnog sektora u ovoj oblasti posebno je važna, kao i lični primeri.
Narodna banka Srbije se odlučila da bude na čelu transformacija privrede i društva, ali nikad ne zapostavljajući sigurnost i stabilnost sistema. Kombinacijom moderne regulative i inovativnih rešenja, Narodna banka Srbije već punu deceniju predvodi jačanje finansijske infrastrukture i digitalizaciju finansijskih usluga.
Donošenjem Zakona o platnim uslugama 2014. godine, a zatim i izmenama i dopunama iz 2018. godine, stvorili smo uslove za uvođenje savremenih načina plaćanja, kao i za modernizaciju platnog prometa. Neke od ključnih prednosti donošenja i unapređenja ovog zakona su:
Izradom i razvojem našeg sistema za instant plaćanja – IPS NBS značajno smo doprineli rastu bezgotovinskih transakcija, a time i većoj finansijskoj inkluziji, smanjenju sive ekonomije i ekonomskom napretku Srbije.
Podaci o korišćenju usluga koje smo omogućili potvrđuju da se za lakše, brže i jeftinije usluge lako opredeljujemo:
Zakonom o zaštiti korisnika finansijskih usluga i drugim propisima omogućili smo i zaključenje ugovora na daljinu, a podaci potvrđuju da je to podstaklo razvoj i digitalnih kreditnih proizvoda.
Sada idemo dalje.
Dame i gospodo,
U stručnim radovima brojni autori ocenjuju da ratovi, imperije, filozofije i religije nisu uspeli da učine na planu društvenog razvoja onoliko koliko je to uspeo razvoj tehnologije, koji je krivu društvenog razvoja zaokrenuo za devedeset stepeni. I činjenica je da su finansijske usluge danas neuporedivo dostupnije i brže.
Ipak, umesto da se pitamo kakva će biti budućnost za deset godina, treba da se fokusiramo na ono što se neće promeniti. Za mene, to je fokus na čoveka i ono što je dobro za njega. Do održivog rasta, koji nam je svima cilj, ne stiže se ni sprintom ni maratonom jer u našem poslu nema konačnih pobeda. Reči su početak, a samo dela i rezultati govore o svima nama. U duhu naziva prvog panela – da svako pređe s reči na delo. A način rada Narodne banke Srbije će ostati – dela! Ono što je važno jeste da svako od nas ima izbor! Izbor je da li ćemo u razvoju da predvodimo, što može da znači i izlaganje riziku, ili će naša uloga biti da pratimo druge, što znači i propuštene šanse.
Globalni uslovi u prethodnih nekoliko godina pred centralne banke stavljali su izbor između stabilnosti cena, privrednog rasta i finansijske stabilnosti. Mi smo obezbedili da se inflacija vrati u ciljane okvire, očuvali smo finansijsku stabilnost zemlje, kao i privredni rast, koji se vraća na visoke pretpandemijske stope! Zbog toga su makroekonomska stabilnost i strukturne reforme naš ključni potencijal i naše ključno nasleđe za naredne generacije. Ali je važno i da zajednički tražimo najbolja rešenja i da privatni sektor pametno investira u razvoj i održiv rast. Zbog toga smo tu.
Želim vam uspešnu Drugu konferenciju!
Dr Jorgovanka Tabaković, guverner