18.11.2022.

Bloomberg Adria – pitanja u vezi s mogućnošću da banke pružaju usluge povezane s virtuelnim valutama

Pitanja: Bavimo se temom uvođenja digitalnih sredstava u bankarski sistem. Naime, Mastercard je nedavno predstavio pilot-projekat za trgovinu kriptovalutama koji će sledeće godine početi u Sjedinjenim Američkim Državama, Izraelu i Brazilu. Reč je o usluzi Crypto Source, koja će korisnicima omogućiti da kupuju i prodaju digitalnu imovinu preko svojih bankovnih računa. Iz kompanije nam je rečeno da ne odbacuju mogućnost da takvu opciju ponude i u zemljama Evrope, uključujući Srbiju, te bismo želeli da čujemo stav Narodne banke Srbije o tome. Kako bi sprovođenje ovakvog jednog projekta u Srbiji uticalo na bankarski sistem naše zemlje? Da li bi uvođenje takvog tipa usluge zahtevalo odobrenje Narodne banke Srbije ili neke druge javne institucije? Da li bi omogućavanje kupovine i prodaje digitalne imovine preko bankarskih računa generalno bilo nešto što bi Narodna banka Srbije pozdravila kao pozitivan primer inovacije bankarskog sistema Srbije? Kakva je Vaša opšta ocena o takvim projektima?

Odgovor: Narodna banka Srbije snažno podržava inovacije u finansijskom sektoru, naročito u oblasti digitalnog poslovanja, o čemu svedoče naše brojne aktivnosti u prethodnih nekoliko godina. Narodna banka Srbije je aktivno učestvovala i u izradi Zakona o digitalnoj imovini, kojim je prvi put u našoj zemlji (a među prvima smo i u svetu) na sveobuhvatan način uređena digitalna imovina i pružanje usluga povezanih s digitalnom imovinom. Posebnu prednost ovog zakona Narodna banka Srbije vidi u mogućnosti izdavanja digitalnih tokena, koji su po svojoj prirodi slični finansijskim instrumentima i koji mogu da olakšaju finansiranje otpočinjanja poslovanja u našoj zemlji, posebno startapovima i malim i srednjim pravnim licima. U skladu sa Zakonom o digitalnoj imovini, usluge povezane s digitalnom imovinom u Republici Srbiji mogu da pružaju samo licencirani pružaoci usluga, a takvu licencu u slučaju usluga povezanih s virtuelnim valutama izdaje Narodna banka Srbije. Iako nam, osim javno dostupnih informacija, nisu poznate detaljnije informacije o navedenom projektu kompanije Mastercard, niti se Narodnoj banci Srbije ova kompanija obraćala tim povodom, iz javno dostupnih izvora zaključujemo da se radi o usluzi koja će omogućiti da banke i drugi ovlašćeni izdavaoci kartica Mastercard omogućavaju svojim korisnicima usluge povezane s virtuelnim valutama. Imajući to u vidu, ukazujemo na to da je Zakonom o digitalnoj imovini finansijskim institucijama pod nadzorom Narodne banke Srbije, uključujući banke, zabranjeno da se bave pružanjem usluga trgovine kriptovalutama (npr. da izvršavaju naloge trećih lica za kupovinu i prodaju kriptovaluta, da otvaraju novčanike za držanje različitih vrsta digitalne imovine i sl.) i da ulažu svoju imovinu u kriptovalute. Navedena zabrana je propisana s obzirom na veliku volatilnost virtuelnih valuta, zbog čega bi bilo kakvo poslovanje banaka s virtuelnim valutama moglo negativno da utiče na njihovu stabilnost i stabilnost finansijskog sistema u celini. S druge strane, ukazujemo na to, kao što Vam je i poznato, da građanima naše zemlje nije zabranjeno da kupuju i prodaju digitalnu imovinu i da izvršavaju te transakcije s novčanih računa otvorenih kod banaka. Kada je reč o prekograničnim plaćanjima, u skladu s deviznim propisima, banke mogu da izvrše takvu transakciju ako je trgovanje digitalnom imovinom izvršeno na stranoj platformi koja je registrovana ili licencirana u stranoj državi u skladu s međunarodnim standardima u oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma. Iako većina banaka inače ima konzervativan stav prema poslovanju s digitalnom imovinom, određen broj banaka u našoj zemlji izvršava platne transakcije povezane s trgovanjem digitalnom imovinom, u skladu sa svojom poslovnom politikom i analizom rizika. Kada je reč o eventualnom odobrenju Narodne banke Srbije za uvođenje novih bankarskih usluga, ukazujemo na to da je svaka banka, u skladu s propisima, dužna da pre uvođenja svake nove usluge ili proizvoda, kao i značajne izmene postojećih usluga ili proizvoda, o tome prethodno obavesti Narodnu banku Srbije i da analizira sve rizike koje proizilaze iz tog uvođenja, uključujući i usklađenost s relevantnim propisima. Što se tiče stava Narodne banke Srbije o ovakvim i sličnim projektima, a uzimajući u obzir aktuelna dešavanja na tržištu digitalne imovine na globalnom nivou i to što je sa aspekta ukupnih tokova u finansijskom sistemu u Republici Srbiji neveliki broj korisnika digitalne imovine i mali značaj tog tržišta u našoj zemlji, Narodna banka Srbije, uz rezervu da nam se Mastercard nije obraćao ovim povodom i bliže opisao ovu uslugu, generalno ne smatra da ovakvi projekti u ovom trenutku u većoj meri mogu da doprinesu razvoju finansijskog tržišta, niti da mogu da imaju neke značajnije koristi za građane i privredu. Iako je stav Narodne banke Srbije o virtuelnim valutama poznat od ranije i nije se promenio ni nakon usvajanja regulatornog okvira kojim se uređuje oblast virtuelnih valuta i druge digitalne imovine u našoj zemlji, zbog čega kontinuirano upozoravamo javnost na rizike ulaganja u virtuelne valute – Narodna banka Srbije je, što je pokazala i u prethodnih nekoliko godina, otvorena za svaku vrstu saradnje i inovativnih projekata koji bi mogli da doprinesu razvoju finansijskog tržišta i poslovanja u našoj zemlji i koji bi mogli biti korisni građanima i privredi, te smo samim tim otvoreni i za eventualnu komunikaciju s kompanijom Mastercard radi dobijanja detaljnijih informacija o ovom projektu.

Kabinet guvernera