24.08.2021.

Večernje novosti – pitanja u vezi s načinima podizanja novca s računa korisnika platnih usluga kod kojih postoje trajniji razlozi zbog kojih ne mogu lično da dolaze u banku

Pitanja: Naši čitaoci pitaju na koji način se rešavaju situacije kada su vlasnici računa stari, bolesni i u nemogućnosti da odu do banke, a nemaju karticu ili je istekla, na koji način može neko umesto njih da podiže novac? Da li još važi opcija privremenih ručno pisanih ovlašćenja u bankama i ako važi, kako treba da izgledaju? Ako ova ovlašćenja više nisu moguća, na koji način, inače, može neko drugi da podiže novac umesto vlasnika računa? Šta se radi u situaciji kada je vlasnik računa dementan ili iz drugih razloga nije u mogućnosti da da ovlašćenje, kako tada bližnji mogu da dođu do para s računa?
 
Odgovor: S obzirom na to da je još uvek na snazi Naredba o proglašenju epidemije zarazne bolesti COVID-19, u primeni je i dalje Instrukcija o načinu privremene isplate novčanih sredstava s dinarskih i deviznih tekućih računa korisnika platnih usluga i pružanja usluge novčane pomoći od 21. jula 2020. godine. Ovu instrukciju donela je Narodna banka Srbije kako bi najugroženijim kategorijama građana na relativno jednostavan način bila omogućena isplata novčane pomoći s računa u bankama preko drugog lica – onog kojeg je vlasnik računa ovlastio davanjem jednokratnog neoverenog punomoćja, ako je ispunjen najmanje jedan od uslova predviđenih Instrukcijom (korisnik je lice koje je navršilo 55 i više godina života; lice kome se pružaju usluge smeštaja za odrasle u smislu zakona kojim se uređuje socijalna zaštita; lice koje je radi lečenja smešteno u zdravstvenoj ustanovi; lice kome je oduzeta poslovna sposobnost ili tu sposobnost nije steklo; korisniku nije izdata platna kartica kojom može raspolagati novčanim sredstvima s tekućeg računa). Pri tome, takođe na osnovu Instrukcije, banka može, u skladu sa sopstvenom procenom rizika od zloupotreba i prevarnih radnji, primeniti odredbe ove instrukcije i u drugim slučajevima kada proceni da je to posebno opravdano. S tim u vezi, Narodna banka Srbije je dala preporuku bankama da primenom Instrukcije omoguće korisnicima i isplatu novčane pomoći u dva dela u iznosu od po 30 evra u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom srednjem kursu dinara prema evru koji utvrđuje Narodna banka Srbije na dan stupanja na snagu Zakona o Privremenom registru punoletnih državljana Republike Srbije kojima se uplaćuje novčana pomoć za ublažavanje posledica pandemije.
 
Navedeno jednokratno punomoćje može se dati i na način i u formi koji su predviđeni Instrukcijom. Drugim rečima, punomoćje ne mora biti overeno kod nadležnog organa, a može se dati na obrascu iz Priloga 1, koji je sastavni deo Instrukcije, ili u formi koju utvrdi banka ili u slobodnoj formi – u tom slučaju punomoćje obavezno sadrži podatke iz tog obrasca. Na ovaj način može se isplatiti najviše 100.000 dinara mesečno (odnosno iznos efektivnog stranog novca čija dinarska protivvrednost po zvaničnom srednjem kursu nije veća od 100.000 dinara).
 
Dakle, korisnicima je i dalje omogućeno raspolaganje novčanim sredstvima s njihovih računa tako što oni daju jednokratno, neovereno punomoćje, uz obavezno navođenje broja računa korisnika i uz obavezu ovlašćenog lica da banci podnese na uvid i svoja važeća lična dokumenta, i važeća lična dokumenta lica koje mu je dalo punomoćje. Kada za to postoji mogućnost, korišćenjem sredstava za komunikaciju na daljinu banke mogu i da provere s korisnikom autentičnost datog punomoćja.
 
Naročito skrećemo pažnju, a kao što je Narodna banka Srbije više puta isticala, na to da navedena mogućnost predstavlja izuzetak od pravila (da se ovlašćenje drugom licu da u prostorijama banke ili overeno kod javnog beležnika) i privremenog je karaktera (do okončanja pandemije) i ima za cilj da pomogne onim korisnicima koji se zaista nalaze u teškoj situaciji ili spadaju u visokorizičnu grupu kada je u pitanju mogućnost oboljevanja od zarazne bolesti COVID-19.
 
Zato apelujemo na sve korisnike platnih usluga kod kojih postoje trajniji razlozi zbog kojih im je otežano ili su onemogućeni da lično dolaze u banku da pitanje raspolaganja novčanim sredstvima s računa reše trajno i u redovnoj proceduri, a to je prvenstveno davanjem ovlašćenja za raspolaganje sredstvima s računa licu od poverenja u prostorijama banke i po proceduri koju je predvidela banka. Za tako nešto je dovoljan samo jedan odlazak u banku vlasnika računa i lica koje želi da ovlasti, a procedura traje svega nekoliko minuta. Sa službenikom u banci mogu da razmotre i da se dogovore i u vezi s davanjem ovlašćenja i po drugim pravnim poslovima koje korisnik ima u banci, a korisnik može podneti zahtev i za izdavanje platne kartice ovlašćenom licu koja će biti vezana za platni račun za koji je dato ovlašćenje za raspolaganje sredstvima. Na ovaj način, koji apsolutno treba da iskoriste svi korisnici koji za to imaju priliku, sigurno, pouzdano i trajno rešavaju problem raspolaganja sredstvima sa svog računa preko drugog lica, samo jednim ovlašćenjem potpisanim u banci, za razliku od jednokratnih ovlašćenja, koja moraju biti izdata svaki put kada se zahteva isplata s računa i uz koje svaki put moraju biti podnete lične karte vlasnika računa i ovlašćenog lica i kada banka radi sprečavanja prevarnih radnji, može korišćenjem sredstava za komunikaciju na daljinu da zahteva proveru autentičnosti punomoćja i da u slučaju da ne može da potvrdi tu autentičnost, da odbije isplatu s računa ovlašćenom licu.

Više o Instrukciji možete naći u saopštenju Narodne banke Srbije na ovom linku:
 
Kada je reč o situaciji da vlasnik računa nije u stanju da da ovlašćenje (npr. zbog demencije), onda je reč o mnogo složenijem slučaju, u kojem moraju da se angažuju nadležni državni organi kako bi vršenjem svojih zakonom utvrđenih javnih ovlašćenja utvrdili razloge zbog kojih određeno lice ne može da preduzima pravne radnje i obavlja pravne poslove i da utvrde da li postoji potreba da umesto tog lica, drugo lice preduzima pravne poslove. U zavisnosti od razloga zbog kojih jedno lice nije u stanju da preduzima pravne poslove, sprovodi se odgovarajući vanparnični postupak pred nadležnim organom (nadležnim sudom ili javnim beležnikom) u zakonom propisanom postupku. U ovom postupku aktivnu procesnu legitimaciju imaju: organ starateljstva, supružnik, vanbračni partner, dete ili roditelj lica koje treba lišiti poslovne sposobnosti, dok ostali srodnici (dede, babe, brat, sestra, kao i unuk ovog lica) imaju aktivnu procesnu legitimaciju, pod uslovom da žive u porodičnoj zajednici sa licem prema kome se postupak vodi.
 
U najtežim slučajevima, na primer zbog bolesti i teškog psihofizičkog stanja, licu može biti oduzeta poslovna sposobnost i tada nadležni organ određuje drugo lice ili organ koje će se starati o poslovno nesposobnom licu i u njegovo ime i za njegov račun preduzimati pravne poslove (među kojima može biti i raspolaganje imovinom i sredstvima s računa poslovno nesposobnog lica).
 

Kabinet guvernera