07.07.2021.
Pitanja: Izdavalac lazara se u vezi s belim papirom poziva na član 17, stav 2, tačke 3. i 4. Član 17 zakona na koji se izdavalac poziva propisuje da se inicijalna ponuda digitalne imovine za koju nije odobren beli papir ne može oglašavati u Srbiji osim u skladu sa aktom nadzornog organa, ali da izuzetno (stav 2. člana 17) izdavalac može oglašavati inicijalnu ponudu digitalne imovine za koju nije odobren beli papir, između ostalog u slučaju da je ukupna vrednost digitalne imovine koju tokom perioda od 12 meseci izdaje jedan izdavalac manja od 100.000 evra u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom srednjem kursu dinara prema evru koji utvrđuje Narodna banka Srbije (tačka 4). Stav 3. pomenutog člana, na koji se izdavalac takođe pozvao, kaže da je inicijalna ponuda bez belog papira moguća ako je upućena kupcima/investitorima koji kupuju/ulažu u digitalnu imovinu u vrednosti od najmanje 50.000 evra u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom srednjem kursu dinara prema evru koji utvrđuje Narodna banka Srbije na dan kupovine/ulaganja, po kupcu/investitoru. Vrednost emisije lazara je 65.254 evra. Kako tumačite da njegova inicijalna ponuda nije u skladu sa Zakonom o digitalnoj imovini?
Odgovor: U skladu s članom 16. stavom 3. Zakona o digitalnoj imovini („Službeni glasnik RS”, br. 153/2020 – u daljem tekstu: Zakon), oglašavanje inicijalne ponude digitalne imovine koja se izdaje u Republici Srbiji dozvoljeno je samo u skladu sa odredbama Zakona.
Prema članu 2. tački 33. Zakona, oglašavanje ima značenje utvrđeno zakonom kojim se uređuje oglašavanje, ako Zakonom o digitalnoj imovini nije drugačije uređeno.
Prema tome, oglašavanje digitalne imovine, način na koji se oglašava i uslovi pod kojima se oglašava, u situaciji kada su u pitanju slučajevi iz člana 17. stava 2. Zakon (kada se izdaje digitalna imovine bez odobrenja belog papira), moguće je samo pod uslovima koji su utvrđeni zakonom. Nije dovoljno podvesti izdavanje virtuelne valute pod određeni izuzetak, a zatim oglašavati izdavanje tih valuta nepoštovanjem bilo kakvih pravila. Neposredan uvid u tekst oglasa i tzv. nacrt belog papira ukazuju na to da je reč o izvesnoj zloupotrebi prava utvrđenih Zakonom i da nisu ispunjeni uslovi za oglašavanje. Sadržina oglasa i činjenice iznesene u njemu stvaraju indicije da je reč o tzv. obmanjujućem oglašavanju i da se potencijalni korisnici te imovine dovode u zabludu.
Nisu tačne tvrdnje izdavaoca da je „zabranjena komunikacija s Narodnom bankom Srbije” i da nije mogao da joj se obrati, s obzirom na to da su svi kanali komunikacije s Narodnom bankom Srbije uvek otvoreni, uključujući i kanal preko portala e-Uprave. Zakon je stupio na snagu 29. decembra i od tada je Narodna banka Srbije, a radi stvaranja uslova za nesmetanu primenu zakona šest meseci po njegovom stupanju na snagu, u svakodnevnoj komunikaciji sa svim zainteresovanim stranama, uključujući i predstavnike kompanija koje se već bave virtuelnim valutama, IT preduzetnike i sl.
Ne dovodeći u pitanje brojne nedostatke uočene pri oglašavanju navedenog oblika digitalne imovine, ukazujemo i na to da je Zakonom o Narodnoj banci Srbije utvrđeno da je novčana jedinica Republike Srbije dinar i da se sve novčane obaveze iz poslova zaključenih u Republici Srbiji između preduzeća, drugih domaćih pravnih lica i građana izražavaju u dinarima i izvršavaju sredstvima plaćanja koja glase na dinare. Pojam digitalna valuta koristi se da označi digitalnu valutu centralne banke (eng. central bank digital currency), tj. digitalni zapis fiat valute (zakonskog sredstva plaćanja). Dakle, digitalna valuta bi predstavljala digitalnu formu dinara, koju može da izdaje isključivo Narodna banka Srbije, kao centralna banka Republike Srbije. Pojam virtuelna valuta označava vrstu digitalne imovine koju nije izdala i za čiju vrednost ne garantuje centralna banka niti drugi organ javne vlasti, koja nije nužno vezana za zakonsko sredstvo plaćanja i nema pravni status novca ili valute, ali je fizička ili pravna lica prihvataju kao sredstvo razmene i može se kupovati, prodavati, razmenjivati, prenositi i čuvati elektronski. Ne može se uzeti da je ispunjen ovaj uslov samo ako se to deklarativno potvrdi u tekstu koji prati oglašavanje virtuelnih valuta.
Na kraju, Narodna banka Srbije će preduzeti sve zakonom raspoložive mere kako bi sprečila nezakonito oglašavanje digitalne imovine i sprečila da građani budu žrtve mogućih prevara navodnim pozivanjem na primenu Zakona o digitalnoj imovini. S tim u vezi, obaveštavamo vas da će postupak biti sproveden u skladu sa zakonom, a konkretne činjenice biće predočene potencijalnom prekršiocu.
Kabinet guvernera