07.07.2021.
Питања: Издавалац лазара се у вези с белим папиром позива на члан 17, став 2, тачке 3. и 4. Члан 17 закона на који се издавалац позива прописује да се иницијална понуда дигиталне имовине за коју није одобрен бели папир не може оглашавати у Србији осим у складу са актом надзорног органа, али да изузетно (став 2. члана 17) издавалац може оглашавати иницијалну понуду дигиталне имовине за коју није одобрен бели папир, између осталог у случају да је укупна вредност дигиталне имовине коју током периода од 12 месеци издаје један издавалац мања од 100.000 евра у динарској противвредности по званичном средњем курсу динара према евру који утврђује Народна банка Србије (тачка 4). Став 3. поменутог члана, на који се издавалац такође позвао, каже да је иницијална понуда без белог папира могућа ако је упућена купцима/инвеститорима који купују/улажу у дигиталну имовину у вредности од најмање 50.000 евра у динарској противвредности по званичном средњем курсу динара према евру који утврђује Народна банка Србије на дан куповине/улагања, по купцу/инвеститору. Вредност емисије лазара је 65.254 евра. Како тумачите да његова иницијална понуда није у складу са Законом о дигиталној имовини?
Одговор: У складу с чланом 16. ставом 3. Закона о дигиталној имовини („Службени гласник РС”, бр. 153/2020 – у даљем тексту: Закон), оглашавање иницијалне понуде дигиталне имовине која се издаје у Републици Србији дозвољено је само у складу са одредбама Закона.
Према члану 2. тачки 33. Закона, оглашавање има значење утврђено законом којим се уређује оглашавање, ако Законом о дигиталној имовини није другачије уређено.
Према томе, оглашавање дигиталне имовине, начин на који се оглашава и услови под којима се оглашава, у ситуацији када су у питању случајеви из члана 17. става 2. Закон (када се издаје дигитална имовине без одобрења белог папира), могуће је само под условима који су утврђени законом. Није довољно подвести издавање виртуелне валуте под одређени изузетак, а затим оглашавати издавање тих валута непоштовањем било каквих правила. Непосредан увид у текст огласа и тзв. нацрт белог папира указују на то да је реч о извесној злоупотреби права утврђених Законом и да нису испуњени услови за оглашавање. Садржина огласа и чињенице изнесене у њему стварају индиције да је реч о тзв. обмањујућем оглашавању и да се потенцијални корисници те имовине доводе у заблуду.
Нису тачне тврдње издаваоца да је „забрањена комуникација с Народном банком Србије” и да није могао да јој се обрати, с обзиром на то да су сви канали комуникације с Народном банком Србије увек отворени, укључујући и канал преко портала е-Управе. Закон је ступио на снагу 29. децембра и од тада је Народна банка Србије, а ради стварања услова за несметану примену закона шест месеци по његовом ступању на снагу, у свакодневној комуникацији са свим заинтересованим странама, укључујући и представнике компанија које се већ баве виртуелним валутама, ИТ предузетнике и сл.
Не доводећи у питање бројне недостатке уочене при оглашавању наведеног облика дигиталне имовине, указујемо и на то да је Законом о Народној банци Србије утврђено да је новчана јединица Републике Србије динар и да се све новчане обавезе из послова закључених у Републици Србији између предузећа, других домаћих правних лица и грађана изражавају у динарима и извршавају средствима плаћања која гласе на динаре. Појам дигитална валута користи се да означи дигиталну валуту централне банке (енг. central bank digital currency), тј. дигитални запис fiat валуте (законског средства плаћања). Дакле, дигитална валута би представљала дигиталну форму динара, коју може да издаје искључиво Народна банка Србије, као централна банка Републике Србије. Појам виртуелна валута означава врсту дигиталне имовине коју није издала и за чију вредност не гарантује централна банка нити други орган јавне власти, која није нужно везана за законско средство плаћања и нема правни статус новца или валуте, али je физичка или правна лица прихватају као средство размене и може се куповати, продавати, размењивати, преносити и чувати електронски. Не може се узети да је испуњен овај услов само ако се то декларативно потврди у тексту који прати оглашавање виртуелних валута.
На крају, Народна банка Србије ће предузети све законом расположиве мере како би спречила незаконито оглашавање дигиталне имовине и спречила да грађани буду жртве могућих превара наводним позивањем на примену Закона о дигиталној имовини. С тим у вези, обавештавамо вас да ће поступак бити спроведен у складу са законом, а конкретне чињенице биће предочене потенцијалном прекршиоцу.
Кабинет гувернера