24.07.2020.

Politika - Pitanja u vezi sa moratorijumom i slučajem penzionera koji su se izjasnili da ga neće

Pitanja : Redakciji se javljaju penzioneri s tvrdnjama da u slučaju njihove prijave da neće moratorijum na otplatu kredita to nije poštovano. Situacije su sledeće: uzeli su zajam u banci koja nije njihova matična u kojoj primaju penziju. Razlog - druga banka im je omogućila da dobiju kredit zbog starosne dobi. Javili su se banci kod koje otplaćuju kredit da neće moratorijum i da će redovno da plaćaju rate. Međutim, rate im nisu skidane. Sada banka traži sve tri rate odjednom ne poštujući odluku NBS da se te tri rate raspodele na ostatak otplate duga. Inače, krivicu za to što rate nisu skidane prebacuju na PIO fond koji je navodno bio obavezan da posreduje u skidanju para sa računa matične banke i prebacivanju na ovu kod koje otplaćuju kredit. Pitam : Da li banke mogu tako da se ponašaju u ovom slučaju, kako da se penzioneri zaštite i šta im valja činiti. Kome da se obrate, možda NBS za zaštitu prava…

Odgovor : U vezi s vašim pitanjem, ukazujemo da su u praksi bile moguće dve situacije. Naime, ukoliko je penzioner kredit otplaćivao putem administrativne zabrane kod PIO fonda, u situaciji kada je uveden zastoj u otplati obaveza (moratorijum), imajući u vidu broj klijenata koji su prihvatili moratorijum (više od 90%), PIO fond je obustavio izvršavanje svih administrativnih zabrana počev od isplate penzije za mart 2020. godine (u aprilu 2020. godine), kako se ne bi od penzija naplaćivale rate kredita u vezi sa kojima je nastupio zastoj u otplati obaveza. Istovremeno, u situaciji kada je penzioner – korisnik kredita obavestio banku koja mu je odobrila kredit da ne želi primenu zastoja u otplati obaveza, a kako bi se omogućilo postupanje u skladu sa situacijom u kojoj je dužnik penzioner odbio moratorijum, PIO fond je na svojoj internet prezentaciji objavio saopštenje u cilju obaveštavanja svih penzionera da neće obustavljati rate po bankarskim kreditima penzionera, te da ukoliko dužnik penzioner odbije moratorijum, odnosno želi da u toku trajanja vanrednog stanja nastavi sa redovnom otplatom kredita – to može učiniti uplatom rate banci. Detaljnije na linku: https://www.pio.rs/sr/vesti/fond-nece-obustavlati-rate-po-bankarskim-kreditima-penzionera

Ukoliko se kredit otplaćivao trajnim nalogom uspostavljenim na računu kod matične banke, banka koja je odobrila kredit, a čiji je korisnik odbio moratorijum, bila je dužna da obavesti matičnu banku, kod koje korisnik ima račun, da nastavi sa izvršavanjem trajnog naloga.

U svakom slučaju, bez obzira na način otplate kredita, banka nema pravo da od korisnika po automatizmu zahteva da isplati iznos sve tri rate odjednom, već je dužna da postupi u skladu sa pravilima nakon prestanka moratorijuma - korisniku dostavi nov plan otplate, uz produženje roka otplate kredita za tri meseca i raspoređivanje redovne kamate na preostale rate, kao i da mu predoči moguće alternativne načine otplate koje može da zatraži. Ukoliko banka postupa suprotno navedenom, korisnici treba najpre da upute pisani prigovor banci koja im je odobrila kredit, a ako ne budu zadovoljni odgovorom ili im banka ne odgovori u roku od 15 dana, korisnici imaju pravo da pritužbu podnesu Narodnoj banci Srbije.

Kabinet guvernera