20.06.2020.

Politika – u vezi s PayPal-om

Pitanja: Ranije su korisnici svoj PayPal nalog povezivali s deviznim računom u pojedinim bankama. Novac bi sa ove platforme bez ikakve promene, u istom iznosu, prebacivali na svoj devizni račun. PayPal je pri tom naplaćivao samo fee, odnosno proviziju na transakciju koja iznosi fiksno 4 e ili dolara bez obzira na iznos novca. Od nedavno prilikom transakcije PayPal obaveštava korisnika da je prebacio novac u dinarima. Novac se posle prebacuje, a ukoliko klijent želi da dobije devize banka opet konvertuje taj iznos po svom kursu. Kurs PayPal -a je vrlo nepovoljan, na kraju to rezultira provizijama koje plaćaju kijenti. Da li ste upoznati sa ovim promenama i da li su ovi poslovi u nadležnosti NBS. Takođe nas interesuje šta savetujete korisnicima u ovom slučaju i kakav status ima PayPal u Srbiji (mislim na koji način posluje).
 
Odgovor: U vezi s vašim pitanjima koja se tiču nedavno izmenjene prakse PayPal-a koja se ogleda u obaveznoj konverziji iznosa stranih valuta u dinare pri povlačenju novčanih sredstava/elektronskog novca srpskih klijenata PayPal-a na njihove račune u Republici Srbiji, konkretnije vaših pitanja da li je „NBS upoznata s ovom praksom, šta savetuje korisnicima i kakav status ima PayPal u Srbiji“, obaveštavamo vas o sledećem:

Narodnoj banci Srbije su se i u proteklim mesecima obraćali korisnici usluga PayPal-a i pojedini portali u vezi s navedenom praksom i NBS je s tim u vezi davala odgovarajuće odgovore i obaveštavala javnost. Jedan od odgovora možete pronaći i na internet adresi: https://www.nbs.rs/internet/latinica/scripts/showContent.html?id=15523&konverzija=yes.

Ističemo da ne postoji niti jedan propis Republike Srbije koji bi uslovio navedenu izmenu u poslovnoj politici PayPal-a (od 2015, od kada je PayPal omogućio srpskim rezidentima opciju prijema novca, nije se promenio nijedan relevantan propis), niti NBS s PayPal-om ima potpisan bilo kakav ugovor koji bi uticao na ovo ili bilo koje drugo pitanje koje se tiče pružanja usluga PayPal-a našim građanima i privredi. Posebno napominjemo da NBS od početka uvođenja opcije prijema novčanih sredstava nikada nije videla smetnje da se novac povlači u devizama na račun kod domaće banke, bez nepotrebnih i nepovoljnih troškova konverzije u dinare.

NBS nema nikakva nadzorna ovlašćenja nad poslovanjem PayPal-a koji predstavlja stranu instituciju elektronskog novca čije je sedište u Singapuru, niti zakonski osnov da prema PayPal preduzima mere propisane Zakonom o platnim uslugama. Prema Zakonu o deviznom poslovanju građanima i kompanijama je omogućeno da obavljaju transakcije preko stranih institucija elektronskog novca, ali nadležni organi u Republici Srbiji ne mogu vršiti kontrolu poslovanja PayPal-a jer se njegovo komercijalno prisustvo ne nalazi u Republici Srbiji. Drugim rečima, NBS ne raspolaže nikakvim mehanizmima kojima može uticati na promenu poslovne politike PayPal-a u odnosu na srpske rezidente budući da PayPal nema licencu NBS kao pružalac platnih usluga.

Međutim, i pored toga što NBS ne raspolaže zakonskim mogućnostima da utiče na poslovanje PayPal-a s rezidentima Republike Srbije, ističemo da je kao odgovorna institucija prema građanima, NBS već stupila u kontakt s predstavnicima PayPal-a kako bi se dobile informacije i objašnjenje o uvođenju nove prakse, i s tim u vezi smo informisani da je ova praksa posledica određenih promena u PayPal-u i da nema nikakve veze s propisima u Republici Srbiji. Usled toga, a do eventualne promene u konkretnoj poslovnoj politici PayPal-a, korisnicima usluga PayPal-a ostaje da budu uporni i da se obraćaju ovoj instituciji sa zahtevom da se u svakom pojedinačnom slučaju izvrše potrebne izmene kako ne bi dolazilo do nepotrebnih i neželjenih konverzija valuta, tj. dodatnih troškova povezanih s tim konverzijama.

Kabinet guvernera