17.01.2008.

Izbor članova izvršnog odbora društva za upravljanje

Odredbom člana 15. Zakona o dobrovoljnim penzijskim fondovima i penzijskim planovima („Službeni glasnik RS“, br. 85/05) uređeni su organi društva za upravljanje kao i uslovi za izbor lica u te organe. Stavom 1. ovog člana upućeno je na shodnu primenu odredbi zakona kojim se uređuju privredna društva na organe društva za upravljanje, pod uslovom da Zakonom nije drukčije određeno, dok su stavovima 2. do 4. propisani uslovi koje lice mora da ispunjava da bi bilo izabrano u ove organe. Iz stava 1. sledi da se na strukturu organa društva za upravljanje primenjuju odredbe Zakona o privrednim društvima („Službeni glasnik RS“ br. 125/04, u daljem tekstu: ZPD), jer Zakonom nije ništa drugačije određeno što se tiče strukture ovih organa, već su samo posebno propisani uslovi za izbor lica u ove organe. Stavovi 2. do 4. člana 15. ne određuju strukturu organa društva za upravljanje, jer se njima propisuju uslovi za izbor u organe, a ne vrsta i nadležnost organa. Sama formulacija kojom su propisani uslovi gde se kaže da „direktor i član uprave“ moraju da ispunjavaju određene uslove, predstavlja jedno opšte određenje funkcija za koje se traže posebni uslovi, bez namere da se time promeni struktura i nadležnost organa društva za upravljanje koje propisuje ZPD, odredbama koje se odnose na zatvoreno akcionarsko društvo.

U skladu sa članom 307. stav 1. ZPD zatvoreno akcionarsko društvo ima direktora ili upravni odbor. Odredbom člana 322. stav 2. istog zakona propisano je da zatvoreno akcionarsko društvo može imati izvršni odbor. Zaključuje se da su organi zatvorenog akcionarskog društva, a time i društva za upravljanje (videti član 4. stav 1. Zakona): alternativno upravni odbor ili direktor i fakultativno izvršni odbor.

Racio (ratio legis) propisivanja uslova, se ogleda u postavljanju kvalifikovanih uslova za lica koja u poslovanju društva za upravljanje preuzimaju značajnu odgovornost. Ovi uslovi se odnose kako na stručnost, tako i na poslovnu reputaciju i moguće ranije postupanje u suprotnosti sa propisima. Nesporno je da se ovi uslovi odnose na direktora društva za upravljanje zbog obima njegove odgovornosti (videti član 307. stav 4. i član 313. ZPD), zatim članove upravnog odbora zbog obima odgovornosti ovog kolektivnog organa (videti član 313. ZPD), ali i na članove izvršnog odbora iz razloga što je u nadležnosti ovog organa sprovođenje odluka upravnog odbora (videti član 322. stav 6. ZPD) koje se u praksi svodi na aktivnost neposrednog rukovođenja svim poslovima društva. Ta aktivnost po svojoj prirodi zahteva ispunjenost svih gorenavedenih uslova. Posebno je značajno da generalni direktor društva za upravljanje koji je predsednik izvršnog odbora i koji po zakonu zastupa društvo (videti član 323. ZPD), što se ogleda u mogućnosti zaključivanja svih pravnih poslova u ime društva, mora da ispunjava naprednavedene uslove jer nijedna druga funkcija u društvu za upravljanje nema tako široka ovlašćenja.

S obzirom na sve napred izneto, potrebno je da svi članovi izvršnog odbora društva za upravljanje dobiju saglasnost Narodne banke Srbije na izbor za članove izvršnog odbora u smislu člana 16. stav 1. Zakona.

Takođe, ističemo da je članom 73. stav 1. tačka 3. Zakona propisano kažnjavanje društva za upravljanje za privredni prestup ako za direktora ili člana uprave predloži lica koja ne ispunjavaju uslove iz člana 15. Zakona.

Sektor za nadzor nad delatnošću dobrovoljnih penzijskih fondova