22.05.2020.

Startit – u vezi s PayPalom

Pitanja: Brojni korisnici PayPala se žale što sada ta kompanija građanima Srbije vrši konverziju novca iz deviza u dinare, po automatizmu. To čine po značajnije nižem kursu od 113 dinara. Na taj način korisnici dobijaju mnogo manje novca, nego što im je neko uplatio. Kako su iz PayPala naveli, razlog za to su propisi naše države. Postoje navodi i da je to posledica ugovora koji je Narodna banka Srbije potpisala s PayPalom i koji je stupio sada na snagu, a potpisan je kada je kurs evra bio 113,08 dinara.

U skladu s tim, molim vas da mi odgovorite na sledeća pitanja: 

  1. Kakve veze NBS ima s ovakvom odlukom? 
  2. Šta tačno propisuje ugovor NBS s PayPalom i kada je popisan i kada je stupio na snagu? 
  3.  Može li i na koji način NBS da zaštititi građane Srbije u ovom slučaju, kako ne bi bili u nepovoljnijem položaju od građa drugih zemalja?

Odgovor:  U vezi s Vašim pitanjima koja se tiču žalbi korisnika PayPala iz naše zemlje da pri povlačenju novčanih sredstava s njihovih naloga kod PayPal-a na račune u Republici Srbiji, navedena strana institucija elektronskog novca vrši automatsku konverziju novčanih sredstava iz deviza u dinare, pri čemu dolazi do primene nepovoljnog kursa za naše korisnike i prijema manjeg iznosa novčanih sredstava od očekivanog, konstatujući s žaljenjem da niste sačekali dostavljanje našeg odgovora, već ste s neprimerenom brzinom objavili članak pod naslovom zasnivajući tvrdnje u njemu isključivo na nekoliko neproverenih tvitova i Facebook objava koje su čak i pripadnici PayPal zajednice u Srbiji jasno osporili (https://startit.rs/paypal-kaze-da-dinar-vredi-vise-nego-sto-to-kaze-vlada-srbije/), obaveštavamo Vas o sledećem:

Apsolutno je netačna informacija da je navedena promena u postupanju PayPal-a u bilo kojoj vezi s propisima naše zemlje, odnosno da je posledica nekog ugovora koji je Narodna banka Srbije navodno potpisala s PayPalom. Ističemo da ne postoji niti jedan propis Republike Srbije koji bi uslovio navedenu izmenu u poslovnoj politici PayPal-a, niti Narodna banka Srbije s PayPal-om ima potpisan bilo kakav ugovor koji bi uticao na ovo ili bilo koje drugo pitanje koje se tiče pružanja usluga Paypal-a našim građanima i privredi. S tim u vezi, napominjemo da su i nama poznati navodi pojedinih lica na društvenim mrežama koji govore o tome da su predmetne izmene u poslovanju posledica domaćih propisa ili navodno nekog izmišljenog ugovora, ali ističemo da je vrlo neozbiljno i neprofesionalno donošenje zaključaka na osnovu takvih neproverenih navoda i bez ijednog ozbiljnog dokaza koji bi te navode potkrepio. Narodna banka Srbije je u vezi sa navodnim izmenama regulative odgovarala i na društvenim mrežama https://twitter.com/srbnarodnabanka/status/1255112658690457600?s=21&fbclid=IwAR2yNHtmyb8O6v34cMqk61OYZxjEdX5w3UnyZBWBqV1d0rHbhmEN72wSe7A. Nažalost, Vi ste na Vašem portalu objavili samo tvit  PayPal-a a ne i odgovor NBS dat putem tvitera. Stoga je jasno da su navedene promene poslovanja koje je sproveo PayPal prema rezidentima Republike Srbije, a koje se tiču povlačenja sredstava s računa kod  PayPal-a na račun u domaćoj banci isključivo u dinarima (koji još nisu pritom u korpi valuta u kojima se mogu vršiti transakcije između korisnika PayPal-a), po izuzetno nepovoljnom kursu po naše građane ‒ isključivo posledica promene poslovne politike PayPal-a i eventualno dogovora koje ta kompanija ima s velikim kartičnim sistemima (Master Card i Visa), a nikako promene regulative (koja se suštinski u pogledu poslovanja PayPal-a i nije menjala od 2015. godine kada je omogućena opcija „receive“ rezidentima Republike Srbije zahvaljujući proaktivnoj ulozi Narodne banke Srbije) ili navodnog ugovora/dogovora između Narodne banke Srbije i PayPal-a koji ne postoji. Narodna banka Srbije od početka uvođenja opcije prijema novčanih sredstava nikada nije videla smetnje da se novac povlači u devizama na račun kod domaće banke, bez nepotrebnih i nepovoljnih troškova konverzije u dinare.

Što se tiče Vašeg pitanja koje se odnosi na mogućnost zaštite naših građana u ovom slučaju, podsećamo da PayPal u Republici Srbiji posluje kao strana institucija elektronskog novca, za šta u skladu sa domaćim zakonima nije potrebno osnivanje privrednog društva u Republici Srbiji, pribavljanje posebne dozvole Narodne banke Srbije (već samo dostavljanje obaveštenja Narodnoj banci Srbije o pružanju ovih usluga), niti poštovanje odredaba Zakona o platnim uslugama pri pružanju usluga međunarodnog platnog prometa našim građanima i privredi. S obzirom na to, ističemo da Narodna banka Srbije nema nikakva nadzorna ovlašćenja nad poslovanjem PayPal -om čije je sedište u Singapuru (niti nad luksemburškom kreditnom institucijom koja posluje u Evropskoj uniji), niti zakonski osnov da prema PayPal preduzima mere propisane Zakonom o platnim uslugama. Kao što smo nebrojeno puta isticali u prethodnim godinama, a posebno povodom neopravdanih i neodgovornih kritika činjenice da se PayPal ne može koristiti u Republici Srbiji i u domaćem platnom prometu, naglašavamo da je upravo nepostojanje nadzora Narodne banke Srbije nad stranim institucijama elektronskog novca i mogućnosti efektivne zaštite naših korisnika u vezi s tim uslugama jedan od razloga zašto smo stalno naglašavali neophodnost opreza pri poslovanju putem tih institucija i zašto pružanje usluga u domaćem platnom prometu nije dopušteno ovim institucijama, kao što uostalom nije dopušteno ni u jednoj od zemalja EU kada pružalac usluga nije registrovan u nekoj od zemalja članica. Kada bi se PayPal licencirao u Republici Srbiji (što prema našim saznanjima još nije deo poslovne politike PayPal-a u državama kandidatima Evropske unije), onda bi korisnici iz Republike Srbije mogli da uživaju efikasnu zaštitu u Republici Srbiji pred domaćim institucijama, a dotle se mogu, u skladu sa ugovorima koje zaključuju, obraćati nadzornom organu strane institucije elektronskog novca koji se ne nalazi u Republici Srbiji https://www.nbs.rs/internet/latinica/58/lista_ien_trece_drzave.pdf.

Međutim, i pored toga što Narodna banka Srbije ne raspolaže zakonskim mogućnostima da utiče na poslovanje PayPal-a s rezidentima Republike Srbije, ističemo da kao odgovorna institucija prema građanima Narodna banka Srbije prati sve bitne promene poslovne politike ove strane institucije elektronskog novca prema rezidentima Republike Srbije i povodom ovog pitanja već je stupila u kontakt s predstavnicima PayPal-a kako bi se razjasnila sva sporna pitanja (kao što smo intervenisali kod neprimerenog korišćenja tuđih zastava koja se odnosi na srpski dinar), a Vas pozivamo takođe da kao predstavnici korisnika PayPal-a u Republici Srbije preduzmete sve mere i raspoložive kanale komunikacije prema toj instituciji kako bi se uticalo na to da PayPal-ne donosi poslovne odluke na štetu korisnika iz Republike Srbije koje nemaju nikakve veze ni s regulativom u Republici Srbiji, ugovorima i sl … niti sa bilo kakvim uvećanim troškovima poslovanja s našim građanima.

Ako je potrebno da razjasnimo bilo koje navode iz našeg odgovora, stojimo i dalje na raspolaganju.

Kabinet guvernera