22.05.2020.

Стартит – у вези с PayPalom

Питања: Бројни корисници PayPala се жале што сада та компанија грађанима Србије врши конверзију новца из девиза у динаре, по аутоматизму. То чине по значајније нижем курсу од 113 динара. На тај начин корисници добијају много мање новца, него што им је неко уплатио. Како су из PayPala навели, разлог за то су прописи наше државе. Постоје наводи и да је то последица уговора који је Народна банка Србије потписала с PayPalom и који је ступио сада на снагу, а потписан је када је курс евра био 113,08 динара.

У складу с тим, молим вас да ми одговорите на следећа питања: 

  1. Какве везе НБС има с оваквом одлуком? 
  2. Шта тачно прописује уговор НБС с PayPalom и када је пописан и када је ступио на снагу? 
  3.  Може ли и на који начин НБС да заштитити грађане Србије у овом случају, како не би били у неповољнијем положају од грађа других земаља?

Одговор:  У вези с Вашим питањима која се тичу жалби корисника PayPala из наше земље да при повлачењу новчаних средстава с њихових налога код PayPal-a на рачуне у Републици Србији, наведена страна институција електронског новца врши аутоматску конверзију новчаних средстава из девиза у динаре, при чему долази до примене неповољног курса за наше кориснике и пријема мањег износа новчаних средстава од очекиваног, констатујући с жаљењем да нисте сачекали достављање нашег одговора, већ сте с непримереном брзином објавили чланак под насловом заснивајући тврдње у њему искључиво на неколико непроверених твитова и Facebook објава које су чак и припадници PayPal заједнице у Србији јасно оспорили (https://startit.rs/paypal-kaze-da-dinar-vredi-vise-nego-sto-to-kaze-vlada-srbije/), обавештавамо Вас о следећем:

Апсолутно је нетачна информација да је наведена промена у поступању PayPal-a у било којој вези с прописима наше земље, односно да је последица неког уговора који је Народна банка Србије наводно потписала с PayPalom. Истичемо да не постоји нити један пропис Републике Србије који би условио наведену измену у пословној политици ПаyПал-а, нити Народна банка Србије с PayPal-ом има потписан било какав уговор који би утицао на ово или било које друго питање које се тиче пружања услуга Paypal-а нашим грађанима и привреди. С тим у вези, напомињемо да су и нама познати наводи појединих лица на друштвеним мрежама који говоре о томе да су предметне измене у пословању последица домаћих прописа или наводно неког измишљеног уговора, али истичемо да је врло неозбиљно и непрофесионално доношење закључака на основу таквих непроверених навода и без иједног озбиљног доказа који би те наводе поткрепио. Народна банка Србије је у вези са наводним изменама регулативе одговарала и на друштвеним мрежама https://twitter.com/srbnarodnabanka/status/1255112658690457600?s=21&fbclid=IwAR2yNHtmyb8O6v34cMqk61OYZxjEdX5w3UnyZBWBqV1d0rHbhmEN72wSe7A. Нажалост, Ви сте на Вашем порталу објавили само твит  PayPal-a а не и одговор НБС дат путем твитера. Стога је јасно да су наведене промене пословања које је спровео PayPal према резидентима Републике Србије, а које се тичу повлачења средстава с рачуна код  PayPal-a на рачун у домаћој банци искључиво у динарима (који још нису притом у корпи валута у којима се могу вршити трансакције између корисника PayPal-а), по изузетно неповољном курсу по наше грађане ‒ искључиво последица промене пословне политике ПаyПал-а и евентуално договора које та компанија има с великим картичним системима (Master Card i Visa), а никако промене регулативе (која се суштински у погледу пословања PayPal-а и није мењала од 2015. године када је омогућена опција „рецеиве“ резидентима Републике Србије захваљујући проактивној улози Народне банке Србије) или наводног уговора/договора између Народне банке Србије и PayPal-а који не постоји. Народна банка Србије од почетка увођења опције пријема новчаних средстава никада није видела сметње да се новац повлачи у девизама на рачун код домаће банке, без непотребних и неповољних трошкова конверзије у динаре.

Што се тиче Вашег питања које се односи на могућност заштите наших грађана у овом случају, подсећамо да PayPal у Републици Србији послује као страна институција електронског новца, за шта у складу са домаћим законима није потребно оснивање привредног друштва у Републици Србији, прибављање посебне дозволе Народне банке Србије (већ само достављање обавештења Народној банци Србије о пружању ових услуга), нити поштовање одредаба Закона о платним услугама при пружању услуга међународног платног промета нашим грађанима и привреди. С обзиром на то, истичемо да Народна банка Србије нема никаква надзорна овлашћења над пословањем PayPal -ом чије је седиште у Сингапуру (нити над луксембуршком кредитном институцијом која послује у Европској унији), нити законски основ да према PayPal предузима мере прописане Законом о платним услугама. Као што смо небројено пута истицали у претходним годинама, а посебно поводом неоправданих и неодговорних критика чињенице да се PayPal не може користити у Републици Србији и у домаћем платном промету, наглашавамо да је управо непостојање надзора Народне банке Србије над страним институцијама електронског новца и могућности ефективне заштите наших корисника у вези с тим услугама један од разлога зашто смо стално наглашавали неопходност опреза при пословању путем тих институција и зашто пружање услуга у домаћем платном промету није допуштено овим институцијама, као што уосталом није допуштено ни у једној од земаља ЕУ када пружалац услуга није регистрован у некој од земаља чланица. Када би се ПаyПал лиценцирао у Републици Србији (што према нашим сазнањима још није део пословне политике PayPal-а у државама кандидатима Европске уније), онда би корисници из Републике Србије могли да уживају ефикасну заштиту у Републици Србији пред домаћим институцијама, а дотле се могу, у складу са уговорима које закључују, обраћати надзорном органу стране институције електронског новца који се не налази у Републици Србији https://www.nbs.rs/internet/latinica/58/lista_ien_trece_drzave.pdf.

Међутим, и поред тога што Народна банка Србије не располаже законским могућностима да утиче на пословање PayPal-a с резидентима Републике Србије, истичемо да као одговорна институција према грађанима Народна банка Србије прати све битне промене пословне политике ове стране институције електронског новца према резидентима Републике Србије и поводом овог питања већ је ступила у контакт с представницима PayPal-a како би се разјаснила сва спорна питања (као што смо интервенисали код непримереног коришћења туђих застава која се односи на српски динар), а Вас позивамо такође да као представници корисника PayPal-а у Републици Србије предузмете све мере и расположиве канале комуникације према тој институцији како би се утицало на то да PayPal-не доноси пословне одлуке на штету корисника из Републике Србије које немају никакве везе ни с регулативом у Републици Србији, уговорима и сл … нити са било каквим увећаним трошковима пословања с нашим грађанима.

Ако је потребно да разјаснимо било које наводе из нашег одговора, стојимо и даље на располагању.

Кабинет гувернера