Palata Narodne banke, izgrađena u stilu neorenesansnog akademizma, predstavlja jedno od najvećih i najlepših ostvarenja u Beogradu u 19. veku, zbog čega je svrstana u spomenike kulture pod zaštitom države...
31.07.2017.
Pitanja : NBS je nedavno poslala dopis bankama da obaveste klijente da je od sada, na neki način, protivzakonito da klijenti bilo šta što plaćaju online, plaćaju za i u ime drugog. Kako takva odluka prouzrokuje probleme za ljude koji putem online plaćaju račune svojim bolesnim roditeljima ili, recimo, podstanari koji isto na taj način plaćaju "tuđe" račune, koji je razlog za ovaj potez NBS? Jasno je da ova plaćanja "za drugog" mogu bez problema da se obave na šalterima pošta ili banaka, ali zašto ovi klijenti od sada moraju da idu, čekaju u redovima, i plaćaju proviziju. Molim za objašnjenje.
Odgovor : Narodna banka Srbije je uputila dopis bankama, za njihovu internu upotrebu, u cilju sprečavanja pojedinih lica da se neovlašćeno bave pružanjem platnih usluga. Naglašavamo da pomenuti dopis nikako nije imao za cilj da onemogući klijente „ da bilo šta plaćaju online, za i u ime drugog “ jer korišćenjem servisa elektronskog i mobilnog bankarstva, fizička lica, koja sa poslovnom bankom imaju zaključen ugovor, mogu kao i do sada da plaćaju račune, što podrazumeva plaćanje računa za domaćinstvo u kome žive, kao i računa na ime članova svoje porodice.
Narodna banka Srbije je, u skladu sa svojim zakonskim ovlašćenjima, nakon provere rada subjekata za koje postoji sumnja da se neovlašćeno bave pružanjem platnih usluga, utvrdila da određeni subjekti neovlašćeno, tj. bez odgovarajuće dozvole, pružaju platne usluge građanima (plaćanja računa za komunalije, telefon i sl.), pa je tim subjektima izrekla mere iz svoje nadležnosti.
Napominjemo da platne usluge u Republici Srbiji, bez dobijanja posebne dozvole koju izdaje Narodna banka Srbije, mogu pružati banke i javni poštanski operator – neposredno ili posredstvom svojih ovlašćenih zastupnika. Svi ostali subjekti, dakle platne institucije i institucije elektronskog novca u smislu Zakona o platnim uslugama, mogu građanima pružati platne usluge samo po dobijanju dozvole Narodne banke Srbije.
Imajući u vidu navedeno, ističemo da pomenuti dopis predstavlja vid komunikacije Narodne banke Srbije sa subjektima supervizije, u ovom slučaju bankama i ne može se svrstati ni u uputstvo, ni u opomenu, niti u bilo koju kategoriju akata kojima Narodna banka Srbije formalno kontroliše poslovanje subjekata supervizije. Dopis isključivo ima za cilj da se spreči korišćenje WEB E-Bank i mBank servisa na način koji nije u skladu sa svrhom tog servisa, odnosno da se spreče zloupotrebe ove usluge.
Kabinet guvernera