31.07.2017.

Блиц – питања у вези са онлајн плаћањима

Питања : НБС је недавно послала допис банкама да обавесте клијенте да је од сада, на неки начин, противзаконито да клијенти било шта што плаћају онлине, плаћају за и у име другог. Како таква одлука проузрокује проблеме за људе који путем онлине плаћају рачуне својим болесним родитељима или, рецимо, подстанари који исто на тај начин плаћају "туђе" рачуне, који је разлог за овај потез НБС? Јасно је да ова плаћања "за другог" могу без проблема да се обаве на шалтерима пошта или банака, али зашто ови клијенти од сада морају да иду, чекају у редовима, и плаћају провизију. Молим за објашњење.


Одговор : Народна банка Србије је упутила допис банкама, за њихову интерну употребу, у циљу спречавања појединих лица да се неовлашћено баве пружањем платних услуга. Наглашавамо да поменути допис никако није имао за циљ да онемогући клијенте „ да било шта плаћају оnline, за и у име другог “ јер коришћењем сервиса електронског и мобилног банкарства, физичка лица, која са пословном банком имају закључен уговор, могу као и до сада да плаћају рачуне, што подразумева плаћање рачуна за домаћинство у коме живе, као и рачуна на име чланова своје породице.

Народна банка Србије је, у складу са својим законским овлашћењима, након провере рада субјеката за које постоји сумња да се неовлашћено баве пружањем платних услуга, утврдила да одређени субјекти неовлашћено, тј. без одговарајуће дозволе, пружају платне услуге грађанима (плаћања рачуна за комуналије, телефон и сл.), па је тим субјектима изрекла мере из своје надлежности.

Напомињемо да платне услуге у Републици Србији, без добијања посебне дозволе коју издаје Народна банка Србије, могу пружати банке и јавни поштански оператор – непосредно или посредством својих овлашћених заступника. Сви остали субјекти, дакле платне институције и институције електронског новца у смислу Закона о платним услугама, могу грађанима пружати платне услуге само по добијању дозволе Народне банке Србије.
 
Имајући у виду наведено, истичемо да  поменути допис представља вид комуникације Народне банке Србије са субјектима супервизије, у овом случају банкама и не може се сврстати ни у упутство, ни у опомену, нити у било коју категорију аката којима Народна банка Србије формално контролише пословање субјеката супервизије. Допис искључиво има за циљ да се спречи коришћење WEB E-Bank и mBank сервиса на начин који није у складу са сврхом тог сервиса, односно да се спрече злоупотребе ове услуге.

Кабинет гувернера