Stabilan rad platnog sistema, rast broja plaćanja i upotrebe mobilnog i elektronskog bankarstva

jub_ps

Stabilan rad platnog sistema, rast broja plaćanja i upotrebe mobilnog i elektronskog bankarstva. Narodna banka Srbije vodi računa, prati i promoviše siguran i stabilan rad šest platnih sistema. Svojim aktivnostima obezbedili smo pouzdanost rada svih platnih sistema, kao i sigurnost i efikasnost izvršavanja platnih transakcija u tim sistemima. U platnim sistemima čiji je operator Narodna banka Srbije, u 2023. godini realizovano je preko 386 miliona plaćanja, što predstavlja rast od 76% u odnosu na ukupan broj transakcija koji je izvršen u platnim sistemima 2013. godine. Postoji izražen rast plaćanja upotrebom mobilnog i internet bankarstva i po broju korisnika i po broju transakcija.

U vreme mandata guvernera Jorgovanke Tabaković Narodna banka Srbije je postala lider u inovativnim rešenjima u oblasti plaćanja. Narodna banka Srbije se pokazala kao institucija koja među prvima uvodi inovativna rešenja u oblasti plaćanja.

Uveli smo savremen pravni okvir za platne usluge koji podstiče inovacije i koji je u ravni s najboljom evropskom i svetskom praksom. Među prvima u svetu razvili smo sistem za instant plaćanja Narodne banke Srbije – IPS NBS sistem, čime smo građanima i privredi omogućili da plaćaju bilo gde i bilo kada, uz prenos novca na račun primaoca u svega nekoliko sekundi.

  • Građanima i privredi obezbedili smo izuzetno jednostavan model plaćanja računa za mesečne obaveze skeniranjem IPS QR koda (bez ukucavanja podataka) aplikacijama mobilnog bankarstva, na računima koje izdaju pružaoci komunalnih i drugih usluga.
  • Omogućili smo da se instant plaćanja na prodajnim mestima obavljaju putem različitih metoda (IPS pokažiIPS skeniraj).
  • Trgovcima smo obezbedili mogućnost da na svojim prodajnim mestima imaju nov, savremen način bezgotovinskog plaćanja koji im obezbeđuje raspolaganje novčanim sredstvima u nekoliko sekundi i po nižim trgovačkim naknadama zahvaljujući cenovnoj politici Narodne banke Srbije, kao i samostalnu pripremu rešenja koja odgovaraju njihovim potrebama.
  • Građanima smo obezbedili mogućnost da jednostavno, putem aplikacija za mobilno bankarstvo, izvršavaju instant plaćanja unošenjem samo broja mobilnog telefona registrovanog primaoca plaćanja ili odabirom iz imenika, bez potrebe da pamte šablone, zapisuju ili unose broj računa primaoca plaćanja.

Borbom za nacionalni kartični sistem ostvarene su brojne koristi za građane. Radi obezbeđivanja finansijske stabilnosti u pogledu nezavisnosti svog platnog sistema, smanjenja troškova i modernizacije domaće platne kartice, strateški smo radili na razvoju nacionalnog kartičnog sistema – DinaCard.

  • Uvođenjem brojnih novih servisa kao konkurenciju skupim inostranim brendovima promet Dina karticama raste, čime smo prosečno naplaćenu trgovačku naknadu prepolovili – sa 2,10% na 1,05%. Samo na osnovu toga, i samo za period od četiri godine (2019–2023) ostvarene su uštede u sistemu trgovine od 300 miliona evra, a to je ujedno i trošak koji bi kroz cene robe i usluga bio prenet na kupce.
  • Plaćanje na rate debitnom Dina karticom jeste odlična zamena za plaćanje čekovima na odloženo, i to plaćanje debitnom, a ne kreditnom platnom karticom.
  • Podizanje gotovine uz kupovinu – u saradnji s bankama i određenim trgovcima aktivirali smo uslugu podizanja gotovine uz kupovinu, kod koje svi korisnici Dina kartica mogu bez naknade da podignu do 5.000 dinara gotovine, što je posebno važno za manje razvijena područja gde mreža bankomata nije razvijena kao, na primer, u velikim gradovima.

Set mera radi zaštite standarda građana i transparentnosti naknada – paket platnog računa sa osnovnim uslugama.


* U trenutku izrade brošure korišćeni su poslednji raspoloživi podaci.