Palata Narodne banke, izgrađena u stilu neorenesansnog akademizma, predstavlja jedno od najvećih i najlepših ostvarenja u Beogradu u 19. veku, zbog čega je svrstana u spomenike kulture pod zaštitom države...
Društvena odgovornost podrazumeva vođenje brige o uticaju sopstvenog poslovanja na zajednicu i njene resurse. Jedan od ključnih resursa za instituciju kakva je Narodna banka Srbije jeste poverenje građana. Ono se gradi kontinuiranim i otvorenim dijalogom između zainteresovanih strana i iskrenom posvećenošću razumevanju problema i potreba najšire zajednice. Svojim brojnim aktivnostima na različitim poljima društvenog života, Narodna banka Srbije nastoji da taj dijalog proširuje i unapređuje.
Uvođenjem funkcije zaštite korisnika finansijskih usluga 2007. godine, Narodna banka Srbije imala je cilj da unapredi aktivnosti na jačanju fer odnosa finansijskih institucija prema korisnicima finansijskih usluga i negovanje dobre poslovne prakse, kao i da, u okviru svojih ovlašćenja, obezbedi zaštitu njihovih prava i interesa. Da bi se realizovao taj cilj, osnovne aktivnosti Sektora za zaštitu korisnika finansijskih usluga usmerene su na informisanje o finansijskim proizvodima i uslugama i pružanje odgovora korisnicima putem Informativnog centra (besplatnim pozivom na broj 0800 111 110), kao i na razmatranje prigovora korisnika finansijskih usluga i sprovođenje postupka posredovanja (medijacije) radi pokušaja mirnog rešenja spornog odnosa. Pored toga, Sektor za zaštitu korisnika finansijskih usluga edukuje i informiše javnost u vezi s različitim finansijskim proizvodima i uslugama, sličnostima i razlikama među njima. Shodno tome, osnovan je sajt tvojnovac.nbs.rs namenjen građanima, tj. onima koji žele da saznaju nešto više o finansijskim proizvodima, njihovom konceptu i rizicima koje ti proizvodi nose. Da bi informacije bile dostupnije građanima širom Srbije, Narodna banka Srbije je otvorila kancelarije za finansijsku edukaciju građana u svojim filijalama u Beogradu, Novom Sadu, Nišu, Kragujevcu i Užicu. Štampanjem i distribucijom edukativnih brošura i lifleta, kao i javnim medijskim nastupima, Narodna banka Srbije informiše javnost ne samo o finansijskim proizvodima i uslugama već i o drugim aktivnostima iz svoje nadležnosti.
Organizovanjem i održavanjem tribina u mestima i gradovima širom Srbije Narodna banka Srbije doprinosi ostvarivanju neposredne komunikacije sa svim zainteresovanim građanima i na taj način unapređuje informisanje javnosti.
Kao nacionalna institucija i aktivan partner u edukaciji najšire javnosti, Narodna banka Srbije je omogućila da se i domaća i inostrana javnost upozna sa specifičnim aspektom naše kulturne baštine, koji čine novac ali i poruke koje on emituje putem svojih likovnih rešenja, tako i samo zdanje Banke, jedno od najlepših ostvarenja u Beogradu u XIX veku. Svesna svoje uloge i značaja u društvu, Narodna banka Srbije je otvorila Centar za posetioce, koji sprovodi izložbene i edukativne aktivnosti s ciljem da se građani, posebno mlade generacije, upoznaju sa ulogom centralne banke i raznim aspektima novca. Oslanjajući se na tradiciju, ali i gledajući u budućnost,Centar za posetioce, pored osnovnih izložbenih aktivnosti obogaćenih interaktivnim sadržajima, filmovima, predavanjima i didaktičkim materijalom za ciljane grupe posetilaca, sprovodi i posebne programe za učenike osnovnih i srednjih škola i studente, koji se sastoje iz predavanja, kvizova, radionica i turnira u edukativnim igrama.
Narodna banka Srbije je i aktivan učesnik kulturnih manifestacija kao što su „Međunarodni dan Frankofonije” „Svetska nedelja novca”, „Dani Beograda”, „Noć muzeja”, „Dani evropske baštine” i „Svetska nedelja štednje”. Takođe, Narodna banka Srbije organizuje manifestaciju „Dan otvorenih vrata” i ustupa izložbeni prostor hola zgrade na Slaviji za organizaciju manifestacija različitog kulturnog i društvenog sadržaja.
Centar za posetioce je dobitnik godišnje nagrade Nacionalnog komiteta Međunarodnog saveta muzeja (ICOM) za projekat godine u 2007. godini, s obrazloženjem da „osnivanje Centra za posetioce i njegove aktivnosti predstavljaju jedinstven muzeološki projekat u našoj sredini, koji može da posluži kao primer drugim značajnim državnim institucijama”.
Na prvom Međunarodnom samitu za finansijsku edukaciju dece i omladine, održanom u aprilu 2012. godine u Amsterdamu, u organizaciji Međunarodnog pokreta za finansijsku edukaciju dece i omladine, Narodna banka Srbije je dobila priznanje za izvanredan doprinos, vizionarstvo i inovativan pristup koji primenjuje u oblasti finansijske edukacije mladih u svojoj državi.
U oblasti društvene odgovornosti, Narodna banka Srbije je usmerena na promovisanje i realizaciju aktivnosti kojima ostvaruje pozitivan uticaj na radno i društveno okruženje, uz što masovnije uključivanje zaposlenih.
Zaposleni u Narodnoj banci Srbije akcenat stavljaju na pomoć socijalno ugroženim kategorijama stanovništva i deci sa invaliditetom. Pored organizovanja i učestvovanja u humanitarnim akcijama za pomoć ovim ciljnim grupama, više puta godišnje organizuju se i volonterske akcije u kojoj zaposleni svojim radom doprinose rešavanju određenog društvenog problema.
Tokom prethodnih godina saradnja je uspostavljena s centrima, školama i udruženjima za decu i omladinu s različitim vidovima invaliditeta. Ta saradnja ogleda se u održavanju tradicionalnih prodajnih izložbi ukrasnih i upotrebnih predmeta koje su korisnici tih ustanova izradili. Izložbe se održavaju dva puta godišnje, pred uskršnje i novogodišnje praznike, u sedištu i Filijali u Novom Sadu.
U saradnji s humanitarnim organizacijama, tokom godine organizuju se akcije prikupljanja hrane, školskog pribora i polovne garderobe u sedištu i filijalama Narodne banke Srbije. Na taj način razvijaju se i lokalna partnerstva sa organizacijama iz Niša, Užica, Kragujevca i Novog Sada. Takođe, za korisnike domova za decu sa invaliditetom i decu bez roditeljskog staranja, zaposleni u Narodnoj banci Srbije tradicionalno pripremaju novogodišnje paketiće.
Zaposleni u Narodnoj banci Srbije vode računa i o zaštiti životne sredine. Od aprila 2008. godine u sedištu je započeto s praksom odvajanja i prikupljanja papira, pet ambalaže i mešanog otpada. U toku 2011. godine i zaposleni u filijalama počeli su da sortiraju otpad. Takođe, zahvaljujući različitim merama koje se primenjuju, svakodnevno se ostvaruje ušteda u potrošnji papira.
Dodeljivanje donacija utvrđeno je Odlukom o obrazovanju komisije za razmatranje zahteva za dodelu donacija i humanitarne pomoći i o utvrđivanju uslova, načina i kriterijuma za dodelu donacija i humanitarne pomoći. Na osnovu te odluke, novčana sredstva za donacije i humanitarnu pomoć, odnosno osnovna sredstva, nematerijalna ulaganja i inventar koji su trajno stavljeni van upotrebe, u skladu sa aktom o utvrđivanju kriterijuma tehničke i tehnološke dotrajalosti sredstava u Narodnoj banci Srbije, mogu se odobriti, odnosno donirati pravnim licima, jedinicama lokalne samouprave, obrazovnim i kulturnim ustanovama i ustanovama socijalne i zdravstvene zaštite, kao i neprofitnim organizacijama, odnosno udruženjima, humanitarnim organizacijama i drugim ustanovama.
Polazište svih aktivnosti Narodne banke Srbije jesu ljudi koji u njoj rade, pa je, samim tim, odgovorna politika zapošljavanja preduslov uspešnog funkcionisanja institucije u svim oblastima. Radi postizanja veće motivisanosti, kompetentnosti, profesionalnosti i efikasnosti svojih zaposlenih, Banka pruža različite mogućnosti stručnog usavršavanja, kao što su završetak studija i prekvalifikacija, postdiplomske studije, seminari u zemlji i inostranstvu, sticanje međunarodno priznatih certifikata, kao i kursevi stranih jezika.