Spoljnji rizici |
- sporiji pad globalne inflacije i odlaganje početka ublažavanja monetarnih politika vodećih centralnih banaka ili njihovo usporeno ublažavanje;
- otežan pristup izvorima finansiranja i visoki troškovi otplate obaveza od strane država, privrede i stanovništva kao posledica zadržavanja povišenih kamatnih stopa u dužem periodu;
- intenziviranje geopolitičkih fragmentacija, ograničenje trgovinskih tokova i kretanja kapitala;
- slabi izgledi globalnog privrednog rasta, posebno u zemljama zone evra s kojima imamo najveću trgovinsku razmenu;
- jačanje neizvesnosti na međunarodnom finansijskom tržištu, povećana averzija investitora prema riziku i manji priliv kapitala prema zemljama u usponu;
- otežan pristup izvorima finansiranja matičnih banaka, smanjenje kamatonosnih prihoda i profitabilnosti i potencijalan pad solventnosti;
- uticaj novih tehnologija i veštačke inteligencije na promene u funkcionisanju finansijskog sistema;
- učestali sajber napadi, koji bi mogli da naruše poverenje u stabilnost finansijskog sistema;
- uticaj klimatskih promena na jačanje rizika u finansijskim sektorima.
|
- procena efekata na domaća makroekonomska kretanja i eventualno prilagođavanje monetarne politike kako bi se obezbedio stabilan povratak inflacije u granice cilja, uz očuvanje privrednog rasta;
- održavanje relativne stabilnosti deviznog kursa;
- postepena i umerena fiskalna konsolidacija, uz podršku ranjivim sektorima privrede i stanovništva radi prevazilaženja posledica višedimenzionalne globalne krize, i koordinacija fiskalne i monetarne politike;
- održavanje globalno diversifikovane ekonomske strukture i prepoznavanje alternativnih tržišta za snabdevanje, izvoz i izvore finansiranja, uz nastojanje da se aktivnim merama ekonomske politike zadrži proizvodna i geografska rasprostranjenost SDI i njihova pretežna orijentacija u izvozno orijentisane grane privrede;
- dalji nastavak saradnje s međunarodnim finansijskim institucijama i supervizorima matičnih bankarskih grupa;
- obezbeđivanje dodatne likvidnosti od strane centralnih banaka putem zaključenja svop i repo transakcija;
- očuvanje domaće depozitne baze banaka i dalje obezbeđivanje pokrivenosti kredita domaćim depozitima;
- adekvatno vođenje makroprudencijalne politike, uz primenu ili ublažavanje relevantnih instrumenata kako bi se jačala stabilnost finansijskog sektora;
- kontinuirani rad na unapređenju informacionih sistema, integracija inovativnih alata i tehnologija i jačanje poslovnih procesa na finansijskom tržištu;
- koordinacija međunarodnih organizacija, investitora, državnih organa, finansijskog sektora i privrede radi podrške smanjenju emisije štetnih gasova i tranziciji ka obnovljivim izvorima energije, kao i unapređenje regulatornog okvira za ublažavanje uticaja klimatskih rizika na finansijski sistem.
|
Unutrašnji rizici |
- produženo trajanje inflatornih pritisaka i neizvesnost u pogledu kretanja cena energenata i drugih primarnih proizvoda;
|
- prilagođavanje restriktivnosti monetarne politike, uz sagledavanje efekata prethodnih povećanja referentne kamatne stope i stope obavezne rezerve na inflaciju u narednom periodu;
- očuvanje relativne stabilnosti deviznog kursa;
- očuvanje efikasnosti transmisionog mehanizma monetarne politike na kamatne stope na tržištu novca, kredita i štednje, kao i na inflaciona očekivanja finansijskog sektora i privrede primenom odgovarajućih mera i pojačanom komunikacijom s javnošću;
|
- visok nivo evroizacije domaćeg finansijskog sistema;
|
- očuvanje opšte makroekonomske i finansijske stabilnosti, kao i relativne stabilnosti deviznog kursa, radi jačanja poverenja u domaću valutu;
- nastavak sprovođenja mera i aktivnosti predviđenih Strategijom dinarizacije finansijskog sistema Republike Srbije;
- primena propisa i mera iz oblasti mikroprudencijalne i makroprudencijalne politike, kao i mera iz oblasti monetarne politike, radi većeg podsticanja kreditiranja u domaćoj valuti;
- nastavak promovisanja veće isplativosti dinarske u odnosu na deviznu štednju, kao i finansijskih instrumenata u domaćoj valuti;
- nastavak promovisanja instrumenata zaštite od deviznog rizika;
- nastavak razvoja tržišta kapitala i porast obima emisija dinarskih državnih HoV na domaćem tržištu radi smanjenja valutnog rizika u upravljanju javnim dugom, uključujući i nastavak produženja ročnosti emitovanih dinarskih državnih HoV radi produženja dinarske krive prinosa;
|
- usporavanje kreditne aktivnosti i potencijalni rast problematičnih kredita i njihov uticaj na profitabilnost banaka;
|
- ublažavanje primenjenih makroprudencijalnih instrumenata kako bi se omogućilo olakšano kreditiranje privrede i stanovništva i povećala tražnja za kreditima;
- donošenje novih mera radi podrške sektorima koji su najviše pogođeni kako bi se sprečio potencijalni rast problematičnih kredita ovih sektora;
- pojačano praćenje kvaliteta aktive banaka;
- korišćenje profita banaka za izgradnju dodatnih rezervi kapitala, čime bi se omogućilo održivo kreditiranje u uslovima usporenog privrednog rasta ili rastućih neizvesnosti;
- podsticanje banaka da dodatno unaprede upravljanje kreditnim rizikom, kao najzastupljenijim rizikom u domaćem bankarskom sektoru;
- jačanje okvira i prakse nesolventnosti i donošenje mera za brži postupak restrukturiranja duga;
|
- neizvesnost u pogledu kretanja cena stambenih i komercijalnih nepokretnosti;
|
- pojačano praćenje i analiza kretanja na tržištu nepokretnosti, uz unapređenje prikupljanja i distribucije podataka s tržišta hipotekarnih nepokretnosti;
- nastavak praćenja kvaliteta obezbeđenja u bankarskom sektoru putem adekvatne procene vrednosti nepokretnosti;
- adekvatna primena makroprudencijalnih instrumenata usmerenih na dužnike ili na kapital banaka, kojima se povećava otpornost banaka na rizike s tržišta nepokretnosti;
|
- uticaj klimatskih promena na privredu i posledično na finansijski sektor materijalizacijom fizičkih i tranzicionih rizika.
|
- razvoj i unapređenje regulatornog okvira i taksonomije za klimatske rizike u skladu s najboljom međunarodnom praksom, kao i praćenje i analiza uticaja klimatskih promena na finansijsku stabilnost;
- dalji razvoj institucionalnog okvira i baze klimatoloških podataka za Republiku Srbiju;
- definisanje mera i instrumenata za ublažavanje posledica klimatskih rizika na finansijski sistem.
|