17.07.2016.

Politika - u vezi sa kursevima koje primenjuju turističke agencije prilikom naplate aranžmana

Pitanja: Da li možete da nam dostavite informaciju da li je ikada postojala inicijativa da se turističkim agencijama onemogući iskazivanje cena aranžmana u evrima? To je, kako upozoravaju finansijski stručnjaci, još jedan način da banke zarađuju na menjačkim poslovima, tako što prilikom konverzije novca obračunavaju po efektivnom prodajnom kursu koji u nekim slučajevima može da bude veći i do 10 odsto od prodajno,g zbog čega su građani oštećeni. Postoji li bilo kakva regulativa o zabrani iskazivanja cena u stranoj valuti?

Odgovor: Zakonom o trgovini  propisano je da u trgovini uslugama u turizmu koje su u neposrednoj vezi sa inostranstvom cena može biti istaknuta u stranoj valuti, sa naznakom obračunskog kursa. Zakonom o deviznom poslovanju, u članu 34. stav 8. propisano je da je u Srbiji dozvoljeno ugovaranje u devizama s tim što se plaćanje i naplaćivanje po tim ugovorima vrši u dinarima.

Saglasno navedenim odredbama, turističke agencije prilikom prodaje turističkih aranžmana korisnicima turističkih usluga mogu da ugovore prodaju ovih aranžmana u devizama dok se plaćanje po tom osnovu vrši u dinarima, pri čemu pitanje primene kursa koji će turistička agencija koristiti prilikom obračuna cene aranžmana izraženog u stranoj valuti nije izričito regulisano propisom Narodne banke Srbije, s obzirom da se propisi u vezi sa načinom utvrđivanja kurseva odnose samo na banke. Medjutim, iako pitanje utvrđivanja obračunskog kursa nije izričito regulisano, smatramo da bi bilo svrishodno da turistička agencija prilikom obračuna cene izražene u stranoj valuti koristi prodajni kurs banke sa kojom posluje organizator putovanja, iz kursne liste te banke za devize, ili zvanični srednji kurs Narodne banke Srbije koji važi na dan uplate.

Istovremeno ukazujemo da je turistička agencija saglasno zakonu koji uređuje zaštitu potrošača u obavezi da svog klijenta (korisnika turističke usluge) upozna sa svim uslovima iz ponude odnosno da na jasan i  nedvosmislen način informišu klijenta o tome koji će kurs primeniti pre zaključenja ugovora, posebno imajući u vidu da se radi o ugovorima po pristupu, koje klijent može, ali ne mora zaključiti.
 
Napominjemo da je za predlaganje i primenu Zakona o trgovini i Zakona o zaštiti potrošača  nadležno Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, a Narodna banka Srbije će podržati svaku inicijativu koja se odnosi na rešavanje ovog problema.

Kabinet guvernera