27.12.2024.

Saopštenje o rezultatima rada Narodne banke Srbije u 2024. godini

Ispunjen je jedan od ključnih strateških ciljeva – Srbija je dobila kreditni rejting investicionog ranga.

  • Inflaciju smo u maju ove godine vratili u granice cilja (3±1,5%), gde je i ostala.
  • I u 2024. održali smo relativnu stabilnost dinara prema evru:
    • dinar je prema evru nominalno ojačao za 0,2%, a
    • Narodna banka Srbije je po osnovu intervencija na deviznom tržištu neto kupila 2,5 milijardi evra (zaključno sa 25. decembrom).
  • Godina 2024. sedma je od poslednjih osam godina (od 2017) u kojoj je Narodna banka Srbije neto kupac deviza – u ukupnom iznosu od 11,6 milijardi evra (zaključno sa 25. decembrom).
  • Bruto devizne rezerve su na najvišim nivoima ikada zabeleženim i iznose 29 milijardi evra.
  • Zlato u deviznim rezervama i u 2024. godini nastavili smo da uvećavamo – ukupno za 8,1 tonu, na rekordnih 48 tona.
  • Uz rast cene zlata na svetskom tržištu, vrednost zlatnih rezervi dostigla je novi rekord od 3,9 milijardi evra, što predstavlja oko 13% deviznih rezervi.
  • Dinarska štednja je u 2024. godini ostvarila rekordan nominalni rast od preko 49 milijardi dinara (35%), na preko 187 milijardi dinara.
  • Kamatne stope na nove dinarske kredite stanovništvu smanjene su za preko 200 baznih poena, a na nove dinarske kredite privredi za preko 50 baznih poena (zaključno s novembrom).
  • Usvojili smo propise iz nadležnosti NBS kojima će se omogućiti sprovođenje državnog programa stambenih kredita za mlade.
  • Doneli smo odluku o privremenom ograničenju kamatnih stopa kod ugovora o kreditu zaključenih s korisnikom – fizičkim licem, ostajući posvećeni zaštiti interesa korisnika finansijskih usluga, što će biti posebno uređeno i zakonom.
  • Obezbeđeno je istovremeno svođenje inflacije u ciljane okvire, kao i visok rast bruto domaćeg proizvoda koji će biti jedan od najvećih u Evropi. Kumulativno posmatrano, premašiće pretpandemijski nivo za preko 18%.
  • Ostvaren je novi rekordan priliv stranih direktnih investicija od preko 5 milijardi evra.
  • MMF je odobrio Srbiji trogodišnji nefinansijski savetodavni Instrument za koordinaciju politika namenjen zemljama koje sprovode dobru ekonomsku politiku.

Prvi put u svojoj istoriji Srbija stekla status zemlje investicionog ranga

  • Rejting agencija Standard & Poor’s povećala je kreditni rejting Srbije na nivo investicionog ranga.
  • Fitch i Moody’s , druge dve vodeće agencije, izglede za povećanje rejtinga Srbije ocenjuju  kao pozitivne.
  • Dobijanje statusa zemlje investicionog ranga odražava povoljne makroekonomske pokazatelje zemlje i povećanu otpornost ekonomije na spoljne šokove. Istovremeno, to je i potvrda odgovornog vođenja ekonomske politike u godinama iza nas.
  • Ovom odlukom dobili smo i potvrdu onoga što investitori već duži niz godina pokazuju visokim stranim direktnim investicijama i vrednovanjem hartija od vrednosti Republike Srbiju na nivoima karakterističnim za neke zemlje investicionog ranga.

Inflacija u granicama cilja Narodne banke Srbije

  • Inflacija je od maja ove godine u granicama cilja (3±1,5%), što je bilo u skladu s projekcijama Narodne banke Srbije.
  • Na povratak inflacije u granice cilja uticali su mere monetarne politike Narodne banke Srbije, pad inflacionih očekivanja, kao i popuštanje globalnih troškovnih pritisaka.
  • Prema našim projekcijama inflacija će u tim granicama nastaviti da se kreće i u srednjem roku.
  • Duže od deset godina prosečna inflacija u Srbiji je na nivou inflacije u zemljama centralne Evrope, dok je u periodu pre toga bila za 5 procentnih poena viša.

Usidrena kratkoročna i srednjoročna inflaciona očekivanja

  • Srednjoročna inflaciona očekivanja finansijskog sektora usidrena su unutar ciljanog koridora duže vreme, a u toku 2024. godine i očekivanja za godinu dana unapred bila su unutar granica.
  • Usidrenost inflacionih očekivanja govori o poverenju tržišnih subjekata u mere monetarne politike i o kredibilitetu Narodne banke Srbije.

Očuvali smo relativnu stabilnost kursa dinara prema evru

  • I u 2024. godini očuvali smo relativnu stabilnost kursa dinara - dinar je prema evru nominalno ojačao za 0,2%.
  • Odgovarajući na nastavak intenzivnih pritisaka na strani ponude deviza, kako dinar ne bi prekomerno ojačao prema evru, Narodna banka Srbije je po osnovu intervencija na deviznom tržištu neto kupila 2,5 milijardi evra (zaključno sa 25. decembrom).
  • Godina 2024. sedma je od poslednjih osam godina (od 2017) u kojoj je Narodna banka Srbije neto kupac deviza – u ukupnom iznosu od 11,6 milijardi evra (zaključno sa 25. decembrom).

Devizne i zlatne rezerve beleže nove rekorde

  • Bruto devizne rezerve su na najvišim nivoima ikada zabeleženim i iznose 29 milijardi evra.
  • Tokom 2024. godine bruto devizne rezerve povećane su za 4,1 milijardu evra, i to najvećim delom na najzdraviji način –  neto kupovinom deviza za dinare od strane Narodne banke Srbije na domaćem međubankarskom deviznom tržištu.
  • Zlato u deviznim rezervama i u 2024. godini nastavili smo da uvećavamo – za 8,1 tonu, kupovinom 5 tona zlata na međunarodnom tržištu i 3,1 tone zlata iz domaće proizvodnje.
  • Veća količina, uz rast cene zlata na svetskom tržištu, povećala je vrednost zlatnih rezervi na novi rekord od 3,9 milijardi evra, što je oko 13% ukupnih deviznih rezervi.

Novi rekordan rast dinarske štednje

  • Dinarska štednja je u 2024. zabeležila najveći nominalni godišnji rast do sada (od 2001. otkad se prate podaci).
  • Uz rast za 49 milijardi dinara (za 35%) u 2024. godini dostigla je nivo od 187 milijardi dinara.

Povoljnije finansiranje u dinarima i rast kreditne aktivnosti

  • U 2024. godini smanjili smo referentnu kamatnu stopu za ukupno 75 baznih poena, na 5,75%.
  • Po tom osnovu kamatne stope na nove dinarske kredite građanima smanjene su za preko 200 baznih poena, a na nove dinarske kredite privredi za preko 50 baznih poena (zaključno s novembrom).

Rast bruto domaćeg proizvoda u 2024. jedan od najviših u Evropi

  • Dobre i koordinirane politike uslovile su istovremeno uvođenje inflacije u ciljane okvire i visok rast ekonomske aktivnosti.
  • Uz projektovani rast bruto domaćeg proizvoda od 3,8% Srbija će imati jedan od najboljih rezultata u Evropi u 2024. godini.
  • Kumulativno posmatrano, bruto domaći proizvod će premašiti pretpandemijski nivo za preko 18%.
  • Značajan doprinos tom rastu daje i privatna potrošnja, kao rezultat rasta zaposlenosti i zarada, kao i privatne i državne investicije.

Novi rekordan priliv stranih direktnih investicija

  • I ove godine biće zabeležen novi rekordan priliv stranih direktnih investicija od preko 5 milijardi evra.
  • Strane direktne investicije su zadržale geografsku i projektnu rasprostranjenost, što doprinosi rastu produktivnosti, zaposlenosti i konkurentnosti naše privrede, o čemu svedoče i podaci:
    • Ukupan izvoz robe i usluga 2024. godine, prema našoj proceni, premašiće 43 milijarde evra, čemu će znatno doprineti i otporan izvoz prerađivačke industrije, uprkos niskoj eksternoj tražnji.
    • Stopa nezaposlenosti u Srbiji je u 2024. godini dodatno je smanjena  na najniži nivo od 8,1% (podaci za treće tromesečje 2024).

Međunarodni monetarni fond odobrio je Srbiji novi trogodišnji nefinansijski instrument

  • I u toku 2024. godine razmatranja sprovođenja dvogodišnjeg stendbaj aranžmana koji je Republika Srbija zaključila s MMF-om u decembru 2022. godine bila su uspešna, uz ocenu da je Srbija zabeležila impresivne rezultate.
  • Uz odlične rezultate i kontinuiranu stabilnost ekonomskih pokazatelja aranžman se još od drugog razmatranja programa (decembar 2023. godine) tretirao kao aranžman iz predostrožnosti (od tada raspoloživa sredstva nisu korišćena).
  • U decembru 2024. godine MMF je po treći put Srbiji odobrio nefinansijski savetodavni Instrument za koordinaciju politika namenjen zemljama koje sprovode snažnu ekonomsku politiku. Takva odluka govori da Fond i u srednjem roku očekuje nastavak dobrih ekonomskih politika.
  • Generalni direktor MMF-a, gospođa Kristalina Georgijeva pohvalila je snažan napredak Srbije u prethodnom periodu uz ocenu da je Srbija svetla tačka u Evropi.

Očuvali smo finansijsku stabilnost i olakšali otplatu kredita

  • I tokom 2024. godine zadržana je:
    • visoka adekvatnost kapitala bankarskog sektora (pokazatelj adekvatnosti kapitala skoro 22%),
    • povoljna struktura kapitala – oko 92% čini najkvalitetniji osnovni akcijski kapital,
    • dobra likvidnost bankarskog sektora - svi relevantni pokazatelji i dalje beleže dvostruko veće vrednosti od minimalno propisanih.
  • Poboljšan je kvalitet kreditnog portfolija bankarskog sektora - učešće problematičnih kredita je na istorijskom minimumu od 2,69%.
  • Usvojili smo propise iz nadležnosti NBS kojima će se omogućiti sprovođenje državnog programa stambenih kredita za mlade.
  • Mere kojima su privremeno ograničene kamatne stope na stambene kredite dale su odlične rezultate. Odobreno je preko 13.400 stambenih kredita u iznosu od skoro 900 miliona evra, a učešće problematičnih stambenih kredita dodatno je sniženo na 1,43% (novembar 2024. godine).
  • Preko 5.200 fizičkih lica u ukupnom iznosu od 4,5 milijardi dinara iskoristilo je olakšicu u vidu restrukturiranja gotovinskih, potrošačkih i sličnih kredita na rokove otplate tri godine duže od redovnog režima, što je pomoglo da se smanji opterećenost njihovih budžeta.
  • Reprogramirano je 5,57 milijardi dinara kredita registrovanim poljoprivrednim gazdinstvima i licima koja se bave otkupom i skladištenjem voća u hladnjačama.
  • Privremenom merom koja se odnosi na odobravanje potrošačkih kredita ročnosti do dve godine u iznosu do 90.000 dinara fizičkim licima se i u 2024. godini omogućavala brza, efikasna i jednostavna kreditna procedura.
  • Ostvaren je i rast svih relevantnih parametara na tržištu osiguranja:
    • U prva tri tromesečja 2024. godine kapital je povećan za 6,4%, bilansna suma za 8,6% (na 417,1 milijardu dinara), tehničke rezerve za 8%, a ukupna premija osiguranja za 14,7% međugodišnje (na 132,6 milijardi dinara).
    • U odnosu na period pre deset godina - kapital, ukupna imovina, tehničke rezerve i ukupna premija osiguranja više su nego udvostručeni, što je uticalo i na generalno pozitivan trend premije po stanovniku i učešće premije osiguranja u bruto domaćem proizvodu.

Zaštita i nova prava korisnika finansijskih usluga

  • Do 16. decembra 2024. godine Narodna banka Srbije rešila je 2.053 pritužbe korisnika, od čega se najveći broj odnosio na postupanje banaka (63,6%). Rešeno je 1.305 pritužbi na postupanje banaka, od kojih je 41,5% bilo osnovano.
  • U tom periodu, finansijski efekat za korisnike u postupcima po pritužbama iznosi 82 miliona dinara, dok je na osnovu postupaka posredovanja ostvaren efekat od 1,2 miliona dinara.
  • I u kontrolnim postupcima ostvareni su znatni materijalni efekti za korisnike, gde se nakon utvrđivanja određene nepravilnosti, često sistemske, bankama nalaže njeno otklanjanje prema svim korisnicima na koje se ona odnosi.
    • Finansijski efekat koji je za korisnike tako ostvaren u kontrolnim postupcima ove godine iznosio je 99,5 miliona dinara.
    • Mere koje je u ovim postupcima donela Narodna banka Srbije ne odnose se samo na materijalno obeštećenje korisnika, već i na naloge preko kojih se sprečavaju buduće nepravilnosti i preventivno deluje na bankarsko tržište.
  • Na osnovu aktivnosti Narodne banke Srbije u prethodnim godinama, veliki broj korisnika kredita koji ih prevremeno otplaćuje ostvario je određeno umanjenje preostalog iznosa duga.
    • Na osnovu podataka i procena njihov efekat na nivou bankarskog sektora iznosi oko 5 miliona evra godišnje.

Postavljamo nove standarde u inovacijama

  • Tokom 2024. godine, zaključno sa 24. decembrom 2024. godine, u RTGS sistemu i Kliring sistemu NBS realizovano je preko 227,2 miliona transakcija, čija je vrednost iznosila oko 215,1 hiljadu milijardi dinara.
  • Republika Srbija je sa svoje strane uradila sve što je bilo neophodno za ispunjenje svih formalnih kriterijuma za pridruživanje Jedinstvenom području za plaćanje u evrima (SEPA).
    • Usvojeni su neophodni propisi (uključujući i izmene i dopune Zakona o platnim uslugama, kojim je, između ostalog, uveden i koncept otvorenog bankarstva),
    • U saradnji sa ostalim državnim institucijama izrađen je nacrt aplikacije za priključenje SEPA koji je dostavljen Evropskoj komisiji i Evropskom platnom savetu na mišljenje.
  • U Sistemu za instant plaćanja Narodne banke Srbije – IPS NBS sistem u 2024. godini realizovano je preko 85,3 miliona transakcija (zaključno sa 24. decembrom 2024. godine) što predstavlja rast za više od 30,9% u odnosu na isti period 2023. godine.
  • Kompanija Rakuten Viber iskazala je interes za uvođenje pojedinih servisa zasnovanih na instant plaćanju u svoju aplikaciju.
  • Broj transakcija iniciranih putem skeniranja NBS IPS QR koda povećan je za preko 37% u odnosu na prethodnu godinu.
  • Na kraju trećeg tromesečja 2024. godine za usluge:
    • mobilnog bankarstva bilo je registrovanih 4,5 miliona korisnika, što je za 10,1% više nego na kraju 2023. godine,
    • elektronskog bankarstva bila su registrovana 4,3 miliona korisnika, što je za 5,5% nego na kraju 2023. godine.
  • Nastavljen je razvoj tržišta platnih usluga koje u našoj zemlji, pored 20 banaka, pružaju i osam platnih institucija i sedam institucija elektronskog novca. Sedam platnih institucija, pet  institucija elektronskog novca i javni poštanski operator pružali su platne usluge preko veoma rasprostranjene mreže zastupnika.
  • Nastavljeno je sa širenjem prihvatne mreže UnionPay kartica izdatih u inostranstvu u DinaCard prihvatnoj mreži. Do sada je prihvatanje UnionPay kartica omogućeno na 81% bankomata, dok je na prodajnim mestima omogućeno na 73% POS terminala.
  • Nastavljeno je i širenje prihvatne mreže za uslugu  „Podigni dinare”, koja korisnicima omogućava da prilikom plaćanja na prodajnim mestima podignu gotov novac.
  • Tokom 2024. godine Međunarodnom i Međubankarskom sistemu u devizama Narodne banke Srbije priključila se i Banka Poštanska štedionica AD Beograd, čime je klijentima omogućila bržu i jednostavniju realizaciju deviznih transakcija prema učesnicima u navedenim sistemima. Trenutno u Međunarodnom i Međubankarskom kliring sistemu u devizama NBS, pored Narodne banke Srbije, učestvuje i 13 banaka sa sedištem u Republici Srbiji, sedam banaka sa sedištem u Bosni i Hercegovini i jedna banka iz Crne Gore.

Poslovi sa inostranstvom i menjački poslovi

  • NBS je i u 2024. godini izvršavala kreditne obaveze Republike Srbije prema inostranstvu postupajući kao agent države, evidentirala kreditne poslove sa inostranstvom (kreditna zaduženja i odobrenja), vršila kontrolu deviznog poslovanja (neposredna i posredna), i aktivno sarađivala sa brojnim institucijama u zemlji u cilju zaštite finansijskog i privrednog sistema od rizika pranja novca i drugih protivpravnih radnji.
  • Vršili smo i kontrolu menjačkog poslovanja. Pokrenuli smo postupak neposredne kontrole na 289 menjačkih mesta i izvršili 257 posrednih kontrola menjačkog poslovanja. Od 28 menjača privremeno smo oduzeli ovlašćenje za obavljanje menjačkih poslova, jer je u postupku kontrole utvrđeno da nisu ispunjavali uslove za obavljanje menjačkih poslova utvrđene zakonom i/ili propisom Narodne banke Srbije, odnosno postupali su suprotno odredbama zakona i/ili propisa.

„Paket“ predloga za unapređenje zakonodavnog okvira

Pripremili smo i „paket“ zakonskih predloga za unapređenje regulatornog i supervizorskog okvira u oblasti bankarskih i drugih finansijskih usluga, prvenstveno s ciljem dodatne zaštite korisnika tih usluga i daljeg razvoja finansijskog tržišta koji će, u pravom smislu te reči, biti na usluzi građanima i privredi i doprinositi ekonomskom razvoju naše zemlje:

  • Predlog zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga - osnovni cilj je podizanje standarda i bolja informisanost u korišćenju bankarskih i drugih finansijskih usluga, kao i jačanje pravne sigurnosti, ekonomske predvidljivosti, odnosno stabilnosti u pogledu položaja korisnika finansijskih usluga, ograničavanjem kamatnih stopa na kredite – stambene, potrošačke, gotovinske, kreditne kartice i prekoračenje po računu.  
  • Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o bankama - jača se supervizorski mehanizam Narodne banke Srbije u okviru bankarskog sektora i unapređuje zakonski okvir za restrukturiranje banaka obrazovanjem Fonda za restrukturiranje banaka, kojim se obezbeđuje dodatni stepen zaštite budžetskih i javnih sredstava i predupređuje da spasavanje potencijalnih problematičnih banaka padne na teret poreskih obveznika.
  • Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Narodnoj banci Srbije - predložene novine idu u korak sa savremenim tendencijama centralnobankarskog poslovanja u domenu institucionalnih postavki i funkcionalnih ovlašćenja centralne banke. Istovremeno, vrši usklađivanje s pravnim tekovinama Evropske unije u okviru Pregovaračkog poglavlja 17 – Ekonomska i monetarna politika, radi jačanja samostalnosti Narodne banke Srbije u onim delovima koji su određeni kao jedan od uslova za zatvaranje ovog poglavlja.

Kabinet guvernera