Palata Narodne banke, izgrađena u stilu neorenesansnog akademizma, predstavlja jedno od najvećih i najlepših ostvarenja u Beogradu u 19. veku, zbog čega je svrstana u spomenike kulture pod zaštitom države...
Nakon stupanja na snagu Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju Republika Srbija (RS) je započela i pregovore o pristupanju EU. Zahtev za prijem u članstvo RS je podnela je 22. decembra 2009, a na osnovu preporuke i mišljenja Evropske komisije od 12. oktobra 2011, Evropski savet je 1. marta 2012. doneo odluku o odobravanju statusa kandidata.
Pregovori su formalno započeli 21. januara 2014, održavanjem prve Međuvladine konferencije o pristupanju RS EU, a na osnovu odluke Evropskog saveta od 28. juna 2013. godine. Nakon formalnog otvaranja pregovora, počela je faza analitičkog pregleda i ocene usklađenosti propisa RS s pravnim tekovinama EU, tj. skrining, koji je, u okviru 34 od 35 pregovaračkih oblasti trajao do 24. marta 2015. godine (poglavlje 35 – Ostala pitanja).
Proces pregovora o pristupanju RS EU | |||
---|---|---|---|
22.12.2009. | 1.3.2012. | 28.6.2013. | 21.1.2014. |
Zahtev za prijem u članstvo | Odluka Evropskog saveta o odobravanju statusa kandidata na osnovu preporuke i mišljenja Evropske komisije od 12. 10. 2011. godine | Odluka Evropskog saveta o otvaranju pristupnih pregovora | Prva Međuvladina konferencija o pristupanju RS EU – formalan početak pregovora |
Prvoj Međuvladinoj konferenciji prethodilo je usvajanje pregovaračkog okvira EU za RS u Savetu EU, koji je definisao načela, predmet i strukturu pregovora o pristupanju, uzimajući u obzir iskustva iz prethodnih procesa proširenja EU. Prema proceduri pregovaranja, suština pregovora je predmet Međuvladine konferencije na kojoj učestvuju države članice EU, sa jedne strane, i RS, sa druge strane, na ministarskom nivou.
Pregovori o članstvu RS u EU, kao poslednja i najznačajnija etapa evropskih integracija RS, nisu pregovori u pravom smislu te reči, već određivanje uslova pod kojima će RS prihvatiti prava i obaveze na kojima se zasniva EU, kao i njene pravne tekovine. Naime, ne pregovara se o pravnoj tekovini EU (kandidat za članstvo je u obavezi da preuzme celokupnu pravnu tekovinu EU, onakva kakva jeste), već samo o uslovima, dinamici i načinu usklađivanja domaćeg pravnog okvira s pravnim okvirom EU. Prilagođavanje ekonomskom, institucionalnom i društvenom sistemu EU podrazumeva i blagovremenu, delotvornu i efikasnu primenu usklađenog pravnog okvira. Za potrebe pregovora pravne tekovine podeljene su na 35 poglavlja, od kojih svako pokriva određenu oblast politike EU.
Pored navedenog, neophodno je ispuniti i uslove koji se postavljaju pred sve države kandidate za članstvo, a zasnivaju se na zaključcima Evropskog saveta donetim na sastanku u Kopenhagenu 1993. godine. Ti zaključci, poznati kao kriterijumi iz Kopenhagena, podrazumevaju sledeće:
Napredak u pogledu ispunjavanja kriterijuma iz Kopenhagena Evropska komisija ocenjuje svake godine u svom Godišnjem izveštaju o napretku RS.
Dodatno, proces pregovora RS i EU od 2021. sprovodi se i u skladu s novom metodologijom proširenja EU, koja podrazumeva unapređenu dinamiku i predvidljivost procesa, jači fokus na fundamentalnim reformama, kao i intenzivnije političko upravljanje.
U okviru do sada održanih trinaest Međuvladinih konferencija o pristupanju (od čega su dve održane od kako je Savet EU odobrio novu metodologiju o proširenju EU), RS je otvorila dvadeset i dva poglavlja (od čega osamnaest do primene nove metodologije o proširenju EU), a privremeno zatvorila dva poglavlja.
14. 12. 2015. | 11. 12. 2017. | 25. 6. 2018. | 10. 12. 2018. | 27. 6. 2019. | 10. 12. 2019. |
---|---|---|---|---|---|
Poglavlje 32 – Finansijski nadzor | Poglavlje 6 – Pravo privrednih društava | Poglavlje 33 – Finansijska i budžetska pitanja | Poglavlje 17 – Ekonomska i monetarna politika Poglavlje 18 – Statistika |
Poglavlje 9 – Finansijske usluge | Poglavlje 4 – Slobodno kretanje kapitala |
Narodnu banku Srbije očekuju i aktivnosti u pogledu ispunjenja kriterijuma iz Mastrihta, kao uslova za sve potencijalne članice EU koje žele da postanu deo Evropske monetarne unije.
Mastrihtski kriterijumi utvrđeni su Ugovorom iz Mastrihta, na osnovu sveobuhvatne makroekonomske analize zone evra. Ispunjenje tih kriterijuma preduslov je za članice EU koje žele da postanu deo jedinstvenog monetarnog područja sa zajedničkom valutom – evrom.
Smatra se da je ispunjenje kriterijuma konvergencije i permanentno održavanje makroekonomskih parametara na utvrđenom nivou osnovni preduslov za trajnu stabilnost i ujednačen ekonomski razvoj unutar zone evra. Sve potencijalne članice zone evra, osim onih koje se, po osnovu postignutih kriterijuma već nalaze u jedinstvenom valutnom području, moraju da ispune te kriterijume.
Kriterijumi konvergencije su: