Palata Narodne banke, izgrađena u stilu neorenesansnog akademizma, predstavlja jedno od najvećih i najlepših ostvarenja u Beogradu u 19. veku, zbog čega je svrstana u spomenike kulture pod zaštitom države...
Restrukturiranje (eng. resolution) banke, odnosno bankarske grupe podrazumeva primenu ovlašćenja, instrumenata i mera restrukturiranja, utvrđenih odredbama Zakona o bankama („Službeni glasnik RS“, br. 107/2005, 91/2010 i 14/2015), prema banci, odnosno prema najvišem matičnom društvu ili članu bankarske grupe, radi ostvarivanja ciljeva restrukturiranja.
Restrukturiranje se sprovodi radi zaštite javnog interesa. Smatra se da je restrukturiranje u javnom interesu, ako je reč o sistemski značajnoj banci, kao i u slučaju kada bi se sprovođenjem postupka restrukturiranja mogao na odgovarajući način ostvariti jedan ili više ciljeva restrukturiranja koji se ne bi mogao ostvariti u istoj meri sprovođenjem stečajnog postupka ili postupka likvidacije nad bankom.
Ciljevi restrukturiranja su:
Svi navedeni ciljevi su jednakog značaja, a sprovođenjem postupka restrukturiranja određuje se način njihovog međusobnog usklađivanja u zavisnosti od okolnosti svakog pojedinačnog slučaja.
Narodnoj banci Srbije dat je širok spektar ovlašćenja i set fleksibilnih mera i instrumenata, kako bi joj se omogućilo da blagovremeno i efikasno reaguje na različite stresne situacije u bankarskom sektoru, kao i da na konkretni slučaj primeni onaj instrument restrukturiranja kojim bi se na najcelishodniji način ostvarili ciljevi restrukturiranja, uz vođenje računa o javnom interesu. Zakon o bankama predviđa sledeće instrumente restrukturiranja:
Da bi se omogućilo ostvarivanje ciljeva restrukturiranja, zakonom je predviđeno da će se primena instrumenata restrukturiranja vršiti bez pristanka akcionara i poverilaca. S druge strane, zakon je obezbedio mere i mehanizme zaštite akcionara, poverilaca i trećih lica kojih se Narodna banka Srbije mora pridržavati u postupku restrukturiranja.
Narodna banka Srbije dodatno ima mogućnost da i pre pokretanja postupka restrukturiranja izvrši otpis odgovarajućih elemenata kapitala banke ili konverziju tih elemenata u akcije ili druge vlasničke instrumente. Ovaj otpis i konverziju Narodna banka Srbije svakako vrši nakon pokretanja postupka restrukturiranja, i to pre primene odgovarajućeg instrumenta. Razlog za propisivanje ovakve mogućnosti je u tome što je potrebno da se stvore uslovi da se i pre pokretanja postupka restrukturiranja, ukoliko je to moguće, banka koja nije u stanju da nastavi da posluje ili je verovatno da neće moći da nastavi da posluje vrati u odgovarajući finansijski položaj, odnosno da se izbegne pokretanje postupka restrukturiranja ako može, a ukoliko je postupak restrukturiranja ipak pokrenut – svrha i smisao ove mere je da se obezbedi da elementi osnovnog i dopunskog kapitala pokriju gubitke banke pre primene bilo kojeg instrumenta restrukturiranja.
Narodna banka Srbije pokreće postupak restrukturiranja kada utvrdi da su ispunjeni sledeći uslovi:
Radi utvrđivanja da li su ispunjeni uslovi za pokretanje postupka restrukturiranja, kao i radi izbora odgovarajućeg instrumenta i mere restrukturiranja (ako utvrdi da su uslovi ispunjeni), Narodna banka Srbije dužna je da, pre pokretanja postupka restrukturiranja, obezbedi nezavisnu, poštenu i realističnu procenu vrednosti imovine i obaveza banke i da izradi izveštaj o testu najmanjeg troška. Izuzetno, ako to potreba za hitnim postupanjem u konkretnom slučaju zahteva, Narodna banka Srbije će obezbediti preliminarnu procenu imovine i obaveza banke, koja je privremena i koristi se u postupku restrukturiranja dok se ne izvrši konačna procena vrednosti imovine i obaveza banke.
U restrukturiranju gubitke prvo snose akcionari banke, a nakon njih i njeni poverioci, čime se nastoji postići zaštita budžetskih i javnih sredstava u najvećoj mogućoj meri. Ipak, Zakon propisuje i odgovarajuće mehanizme zaštite akcionara i poverilaca – kroz obavezu da se prilikom otpisa i konverzije obaveza banke mora obezbediti jednak tretman poverilaca čija su potraživanja u istom isplatnom redu u stečajnom postupku, kao i kroz pravilo (načelo) da akcionari i poverioci banke ne mogu da pretrpe gubitke veće od onih koje bi pretrpeli u slučaju sprovođenja stečajnog postupka nad bankom, a primenjuju se i druge mere zaštite akcionara i poverilaca banke, kao i trećih lica, u skladu sa ovim zakonom.
Istovremeno, u restrukturiranju se štite i deponenti banke, time što se garantuje da su osigurani depoziti potpuno zaštićeni do visine osiguranog iznosa utvrđenog zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita.
Članovi organa upravljanja bankom i druga lica koja su doprinela da banka ne može ili verovatno neće moći da nastavi da posluje odgovaraju, u skladu sa zakonom, za propuste u svom radu i štetu koju su prouzrokovali.
Ako se restrukturiranje sprovodi nad članom bankarske grupe, vodi se računa da se umanje u najvećoj mogućoj meri negativne posledice restrukturiranja po druge članove bankarske grupe i stabilnost finansijskog sistema.
Izmene i dopune Zakona o bankama poboljšale su i uslove za preventivno delovanje i adekvatnu pripremu kako banaka, tako i Narodne banke Srbije i drugih nadležnih institucija da odgovore na stresne finansijske situacije, na propast ili mogućnost propasti banke.
Preventivno delovanje i pripravnost bankarskog sektora se obezbeđuje tako što je propisana obaveza za banke da izrade planove oporavka – plan oporavka svake banke predviđa mere koje će banka primeniti u slučaju pogoršanja njenog finansijskog stanja, radi ponovnog uspostavljanja njenog održivog poslovanja i odgovarajućeg finansijskog položaja. Ovi planovi podložni su oceni Narodne banke Srbije i moraju se ažurirati najmanje jednom godišnje.
S druge strane, Narodna banka Srbije izrađuje planove restrukturiranja za sve banke i bankarske grupe koje su njenoj nadležnosti. Planovi restrukturiranja se ažuriraju najmanje jednom godišnje, a po potrebi i češće (u slučaju promene pravne ili organizacione strukture banke, promene u njenom poslovanju ili njenog finansijskog položaja, kada ove promene imaju materijalni značaj za primenu plana restrukturiranja, kao i u slučaju drugih promena koje utiču na sadržinu tog plana i mogućnost njegove primene). Prilikom izrade i ažuriranja plana restrukturiranja, Narodna banka Srbije: