22.07.2024.
Гувернер Народне банке Србије госпођа Јоргованка Табаковић састала се данас с новим сталним представником Међународног монетарног фонда у Србији, господином Левом Ратновским.
Као гувернер Републике Србије у Међународном монетарном фонду, гувернер Јоргованка Табаковић је с господином Ратновским разговарала о програмима сарадње с Међународним монетарним фондом, уз закључак да је Република Србија пример земље која има добру економску политику, одличне макроекономске резултате и одличне перспективе раста и развоја. Србија је друга земља која је закључила Инструмент за координацију политика први пут јула 2018. године, а други пут јуна 2021. године, који је саветодавног карактера. У јеку енергетске кризе закључен је актуелни стендбај аранжман као део стратегије диверсификације, укључујући и диверсификацију извора финансирања.
Господин Ратновски је рекао да му је велика част да буде представник Међународног монетарног фонда у Србији. Честитао је гувернеру Јоргованки Табаковић на одличном вођењу Народне банке Србије током периода изражених глобалних турбуленција. Истакао је да су сви чланови тима који су задужени за Србију изузетно поносни јер од свих инвеститора и међународних институција с којима се састају чују исти закључак – Србијa је пример земље која бележи велики напредак на макроекономском плану („Serbia is a story of macroeconomic success“).
Гувернер Јоргованка Табаковић честитала је господину Ратновском на новој позицији, уз констатацију да је награђен радом у Србији. Рекла је ће у Србији наставити да се воде политике којима се подстиче висок одржив раст, уз коришћење пуног потенцијала који Србија има. Она је посебно истакла да је успешност сарадње с Међународним монетарним фондом заправо постигнута доласком тада премијера, а сада председника Вучића, јер је то период од када се спроводи суштинска трансформација земље. Без тога, не бисмо могли да говоримо о успешној сарадњи. Србија је данас препозната и по координацији монетарне и фискалне политике, што је постао готово наш заштитни знак. Истовремено, Народна банка Србије је у групи банака која има и de jure и de facto самосталност у избору инструмената за спровођење политика којима остварује циљеве који су јасно прописани Законом о Народној банци Србије.
У вези са актуелним SEPA пројектом, чији је део и усвајање предложеног Закона о изменама и допунама Закона о платним услугама, које је предложила Народна банка Србије, гувернер Јоргованка Табаковић је истакла да ће тај пројекат омогућити брже, лакше и јефтиније платне трансакције, не само с државама Европске уније, већ и с појединим земљама у региону. Оно што издваја Србију јесте чињеница да је Република Србија једина држава у региону која већ готово шест година поседује техничку инфраструктуру за инстант плаћања – наш IPS НБС платни систем, у којем се већ примењују стандарди за финансијске поруке као у SEPA подручју. Догађаји од пре само неколико дана показују колико је важно да земља има свој платни систем и своје мере заштите, како би грађани имали приступ свом платном рачуну без прекида. Политика Народне банке Србије ће остати не да чека да се догађаји десе, већ да им иде у сусрет, што је приступ у свим областима за које је Народна банка Србије надлежна, на првом месту за монетарну политику.
Подсећања ради, током претходне, треће ревизије актуелног аранжмана, Међународни монетарни фонд је похвалио постигнуте резултате у оквиру спровођења програма. Раст убрзава, инфлација пада, дефицит текућег рачуна платног биланса се смањује, резерве су на рекордном нивоу, а учешће јавног дуга у бруто домаћем производу се смањује. Испуњени су сви квантитативни критеријуми извршења и индикативни циљеви, а настављен је и напредак у спровођењу плана структурних реформи. Одлука је донета без одржавања формалног састанка Одбора, што је могуће само ако се процени да земља има добре макроекономске резултате, као резултат добре економске политике. Аранжман се још од друге ревизије (децембар 2023. године) третира као аранжман из предострожности (тј. без намере да се средства користе осим у случају платнобилансних потреба земље). То је једну ревизију раније него што се очекивало приликом одобрења аранжмана с обзиром на акумулирање знатног износа резерви, креирање фискалног простора и одрживо финансирање платног биланса.
Кабинет гувернера