06.03.2025.

Употреба мобилног банкарства повећава се из године у годину

Употреба инструмената дигиталног банкарства у Републици Србији задржава вишегодишњи тренд раста, при чему највећи допринос расту броја плаћања долази од употребе мобилног банкарства. Раст у претходним годинама повезан је с вишегодишњим развојем дигиталних сервиса банака и понудом све већег броја платних и финансијских услуга које су корисницима свакодневно на располагању, што је нарочито корисно током периода када се радно време експозитура банака заврши. Важну улогу у већој прихваћености и коришћењу мобилног банкарства има почетак рада платног система нове генерације – IPS НБС платног система за извршавање инстант плаћања, који је корисницима од октобра 2018. године на располагању 24/7/365.

На крају 2024. године услугу мобилног банкарства имало је уговорено 4,6 милиона корисника, што представља пораст од 13,9% у односу на крај 2023. године, када су била регистрована 4 милиона корисника, а чак 222,7% (3,2 пута) више корисника него на крају 2018. године, када су била регистрована 1,4 милиона корисника. Када је реч о електронском банкарству, на крају 2024. године за ову услугу била су регистрована 4,4 милиона корисника, што представља раст од 7,5% у односу на крај 2023. године, када је био регистрован 4,1 милион корисника, а 78,5% више него на крају 2018. године, када је било регистровано 2,5 милиона корисника.

Поред раста броја корисника, број плаћања реализованих путем инструмената дигиталног банкарства такође је растао. У 2024. години мобилним банкарством извршено је највише плаћања до сада – 109,3 милиона плаћања, што је 25,7% више него у 2023. години, а 526,8% (6,3 пута) више него у 2018. години. С друге стране, број плаћања електронским банкарством током претходних година стабилизовао се, при чему је у 2024. години извршено 142,5 милиона плаћања – за 1,8% мање него у 2023. години, а за 13,8% више него у 2018. години.

Поменути допринос IPS НБС платног система већој употреби мобилног банкарства подразумева широке могућности за извршавање свакодневних инстант плаћања, што, поред преноса новца попуњавањем налога за пренос, подразумева и обављање куповине на продајним местима путем једноставних и поузданих метода плаћања – IPS skeniraj и IPS pokaži, плаћање обавеза с рачуна/фактура скенирањем НБС IPS QR кода, као и слање новца с рачуна на рачун путем услуге Prenesi, тј. коришћењем броја мобилног телефона.

Током 2024. године плаћено је више од 20,8 милиона рачуна и фактура за редовне месечне и друге обавезе грађана који су иницирани скенирањем НБС IPS QR кода, што представља раст од 42,5% у односу на 2023. годину, када је на овај начин измирено 14,6 милиона рачуна. Значајно је поменути и повећано интересовање за брз и лак пренос средстава коришћењем броја мобилног телефона, тј. за услугу Prenesi. Започети тренд раста броја корисника настављен је и у 2024. години, на чијем крају је било више од милион регистрованих корисника, односно три пута више у односу на крај 2023. године. С тим у вези, у 2024. години забележен је двоструко већи раст броја и вредности извршених преноса путем мобилног телефона у односу на 2023. годину, а услуга Prenesi представља све чешће коришћен начин за слање новца између корисника мобилног банкарства.

Графички преглед података у вези с пружањем платних услуга и издавањем електронског новца за период 2023–2024. године доступан је на интернет презентацији Народне банке Србије у делу за статистику платног система.

Сектор за платни систем