02.09.2023.

Пиштаљка – питања у вези с подацима о власништву привредних друштава у нашој земљи

Питања: Која државна институција гарантује за тачност података о власништву привредних друштава која послују у нашој земљи? На који начин Народна банка Србије контролише да ли привредна друштва истинито уносе податке по Закону о Централној евиденцији стварних власника? За колико фирми је утврђено да су уносиле нетачне податке у Централну евиденцију стварних власника?

Одговор: Законом о Централној евиденцији стварних власника утврђени су, између осталог, успостављање, садржина и начин вођења Централне евиденције стварних власника, коју води Агенција за привредне регистре у електронској форми, као и надзор над тачношћу евидентираних података.

У складу с наведеним законом и Законом о спречавању прања новца и финансирања тероризма, стварни власник привредног друштва је: 1) физичко лице које је посредно или непосредно ималац 25% или више удела, акција, права гласа или других права, на основу којих учествује у управљању привредном друштву, односно учествује у капиталу овог друштва са 25% или више удела, 2) физичко лице које посредно или непосредно има преовлађујући утицај на вођење послова и доношење одлука, 3) физичко лице које привредном друштву посредно обезбеди или обезбеђује средства и по том основу битно утиче на доношење одлука органа управљања привредног друштва приликом одлучивања о финансирању и пословању. Изузетно, ако није могуће одредити физичко лице на основу ових критеријума, стварни власник привредног друштва је физичко лице које је регистровано за заступање, односно које је регистровано као члан органа тог субјекта.

У Републици Србији постоји дуални извор података о стварном власнику, односно дуални приступ у прикупљању и чувању података о стварном власништву.

Прво, у складу са Законом о Централној евиденцији стварних власника, сви регистровани субјекти, у које спадају привредна друштва (осим јавних акционарских друштава) и друга правна лица побројана у члану 2. овог закона, дужни су да приликом свог оснивања или приликом промене власничке структуре и чланова органа регистрованог субјекта, као и друге релевантне промене, евидентирају свог стварног власника у Централну евиденцију стварних власника, коју води Агенција за привредне регистре. Поред тога, у складу са овим законом регистровани субјекти су дужни да чувају одговарајуће, тачне и ажуриране податке и документа на основу којих се одређује стварни власник регистрованог субјекта десет година од дана евидентирања података о стварном власнику. Обавезу регистрованог субјекта да при оснивању евидентира податке о стварном власнику у Централну евиденцију стварних власника у законском року надзире Агенција за привредне регистре.
Када је у питању обавеза регистрованог субјекта да ажурира податак о стварном власнику у Централној евиденцији у случају промене власничке структуре, чланова органа регистрованог субјекта или друге промене, обавеза да регистровани субјект евидентира тачне податке, као и обавеза да регистровани субјект чува одговарајуће тачне и ажуриране податке и документа на основу којих је евидентирао стварног власника – надзор врше надлежни државни органи и Народна банка Србије. С тим у вези, истичемо да Народна банка Србије проверава примену ових обавеза из Закона о Централној евиденцији стварних власника само код финансијских институција које надзире и код правних лица која обављају мењачке послове (у даљем тексту: финансијске институције), тј. проверава да ли су ови регистровани субјекти извршили те обавезе, а одговарајући надзор над обвезницима – финансијским институцијама Народна банка Србије врши и у складу са Законом о спречавању прања новца и финансирања тероризма.

Ове податке о стварном власнику финансијске институције Народна банка Србије проверава у поступку лиценцирања финансијских институција у складу с посебним законима којима се уређује њихово пословање и надзор, и то провером испуњености услова за стицање квалификованог учешћа одређеног лица, на основу прописане документације, те по испуњености ових услова Народна банка Србије даје сагласност за стицање квалификованог учешћа приликом издавања дозволе, као и касније код промене лица с квалификованим учешћем у финансијској институцији. У овим поступцима није било нити има неслагања података које су финансијске институције доставиле Народној банци Србије о стварним власницима у односу на податке из Централне евиденције стварних власника.

За информацију о осталим органима надлежним за поменути надзор (код других регистрованих субјеката) у складу са Законом о Централној евиденцији стварних власника потребно је да се обратите Министарству привреде, будући да је ово министарство надлежно за тумачење односно примену овог закона.

Друго, са аспекта примене Закона о спречавању прања новца и финансирања тероризма, у оквиру радњи и мера познавања и праћења странке које су обвезници овог закона дужни да примењују, обвезници су дужни да утврде идентитет стварног власника странке и провере његов идентитет у прописаним случајевима. Обвезници у смислу овог закона су све финансијске институције, али и поједини нефинансијски субјекти, као што су приређивачи игара на срећу, ревизори, рачуновође, агенти за некретнине, пружаоци услуга повезаних с дигиталном имовином и други. Законом и подзаконским актима (где су посебно значајне Смернице за утврђивање стварног власника странке и смернице за евидентирање стварног власника регистрованог субјекта у Централну евиденцију, које је донео директор Управе за спречавање прања новца) прописан је начин на који обвезник утврђује и проверава стварног власника странке, односно прописана је документација коју с тим циљем прикупља и чува. С тим у вези, изричито је прописано да се при утврђивању стварног власника странке обвезник не сме поуздати у податке из Централне евиденције стварних власника. У складу са степеном ризика од прања новца и финансирања терорима обвезник ће бити дужан да у краћим или дужим временским периодима проверава тачност податка о стварном власнику, односно дужан је да предузме разумне мере, тако да у сваком тренутку зна власничку и управљачку структуру странке и да зна ко су стварни власници странке. У складу са Законом о спречавању прања новца и финансирања тероризма, примену радњи и мера познавања и праћења странке од стране већине обвезника из финансијског сектора надзире Народна банка Србије, док је надзор над применом ових радњи и мера код других обвезника поверен другим државним органима (Комисија за хартије од вредности, Управа за спречавање прања новца и други).

Кабинет гувернера