11.08.2022.
Поводом најава и одлука појединих банака да повећају накнаде за одређене услуге повезане с платним рачунима, Народна банка Србије је у претходном периоду предузела читав низ активности и у припреми одговарајућих прописа, и у дијалогу супервизора с представницима банкарског сектора. Непосредан резултат тих активности и директног ангажовања гувернера јесте одлука свих банака које су повећавале накнаде за платне услуге грађанима од 1. јануара 2021. године да те накнаде од 1. септембра умање за 30% или их врате на ниво пре њиховог повећања. Тиме ће грађани у наредној години дана, према нашим тренутним проценама, остварити бенефит на збирном нивоу од 7 милијарди динара, што је ефекат који није занемарљив у актуелним околностима, у којима се и у наредном периоду очекују изазови из међународног окружења и трошковни притисци на глобалном нивоу.
Поред тога, у складу с претходним најавама, Народна банка Србије је данас усвојила Одлуку о платном рачуну са основним услугама, којом се трајно штити стандард грађана у погледу платних услуга које су потребне за свакодневне животне активности.
Наведеном мером ограничена је и прописана цена пакета платног рачуна са основним услугама на 150 динара и прецизирана његова гарантована садржина. За свега 150 динара грађани који се одлуче за наведени пакет услуга моћи ће да добију текући динарски рачун у банци, да бесплатно подижу готовину на шалтеру и на банкоматима своје банке, да добију бесплатну дебитну картицу, мобилно и електронско банкарство које омогућава и неограничен број трансакција путем QR кода на продајним местима. Код оних банака које наплаћују налоге у електронском или мобилном банкарству, имаће попуст од 30% у односу на најнижу цену тог налога коју плаћају корисници осталих пакета. Поред тога, моћи ће да тај пакет надограде неком додатном услугом, као што је кредитна картица, девизни рачун, дозвољено прекорачење или издавање чекова, без потребе да прелазе на скупљи пакет, а накнада коју за ту услугу треба да плате ограничена је, тако да им се та додатна услуга исплати више од преласка на скупљи пакет. Свим грађанима омогућено је да пређу на овај пакет ако оцене да ће он задовољавати већину њихових потреба.
Примера ради, претпоставимо да се корисник определи за рачун са основним услугама, који ће сада коштати 150 динара, а затим процени да му је потребна кредитна картица (нпр. ради плаћања на интернету или на рате) и да цена следећег пакета рачуна код те банке износи 300 динара. Корисник ће за коришћење кредитне картице плаћати или износ који за коришћење те картице плаћају корисници овог следећег пакета, а ако корисници следећег пакета ту кредитну картицу не плаћају додатно, онда корисника основног рачуна та кредитна картица не може коштати више од 75 динара (50% разлике између цена пакета), те ће он и даље плаћати мање (225 динара) од корисника пакета од 300 динара, код ког је кредитна картица укључена у пакет.
Као додатни контролни механизам поступања банака, ради обезбеђења будућег транспарентног и јасног поступања банака у случају намераваног повећања накнада за пружање платних услуга, као и приликом увођења нових накнада – Извршни одбор Народне банке Србије је на данашњој седници усвојио и Одлуку о допуни Одлуке о управљању ризицима банке. Овим прописом обезбедили смо да Народна банка Србије буде у примереном времену обавештена о планираним изменама тарифника банака, што омогућава и благовремено идентификовање да ли је поступање банака одговарајуће, те предузимање одговарајућих активности.
Од 1. јануара 2021. године до сада, од 21 банке у банкарском сектору Републике Србије које имају пакете рачуна за физичка лица (пошто Bank of China не послује с грађанима) њих 14 мењало је тарифнике (12 банака, између осталог, накнаде за вођење текућих рачуна). Тренутна цена основних банкарских услуга код наведених банака је у односу на стање на дан 31. 12. 2020. године, према проценама Народне банке Србије, повећана за 13%.
Иако су банке у складу са законом слободне да одреде цене својих услуга, као и сваки други пружалац услуга, сада када смо суочени с растом цена енергената и последично многих других добара и услуга, а чији су узроци изван наше земље, Народна банка Србије је пред банке изнела очекивање да покажу одговорност и допринесу очувању животног стандарда својих клијената. У складу с тим, све банке су прихватиле позив Народне банке Србије да у наредној години дана не повећају цене платних услуга. Поред тога, иако су у складу с прописима имале право да повећају накнаде за платне услуге, све банке које су то учиниле од 1. јануара 2021. до данас прихватиле су да у наредној години дана, почев од 1. септембра, те накнаде наплаћују уз умањење од 30%, али не мање но што су износиле пре повећања.
На тај начин цена основних банкарских услуга била би у највећој мери враћена на ниво од 31. 12. 2020. године. Од укупног броја отворених динарских рачуна (6,8 милиона), наведеним активностима биће обухваћено 70%, а код 50% наведених рачуна смањиће се накнаде за одржавање текућег рачуна.
Процена Народне банке Србије је да ће уштеда услед наведеног смањења за грађане за наредних 12 месеци износити више од 7 милијарди динара, од чега се на уштеду по основу умањења накнаде за одржавање текућег рачуна односи око 2,5 милијарди динара, на уштеду по основу умањења накнаде за извршена плаћања – око 1,5 милијарди динара, док се остатак (око 3 милијарди динара) односи на уштеду по основу умањења осталих накнада.
Ради бољег разумевања примене наведеног смањења, у наставку се налазе репрезентативни примери за поједине накнаде у ситуацији када је банка повећала накнаду у претходних 19 месеци преко 30%, испод 30% и када није мењала накнаду.
Репрезентативни примери - износ накнаде за одржавање текућег рачуна
Пример | Износ накнаде на 31.12.2020. године | Тренутно важећа накнада | Умањени износ накнаде | ||
---|---|---|---|---|---|
I | Накнада је повећана за више од 30% у односу на 31.12.2020 | 230 РСД | 350 РСД | 245 РСД | Нови износ накнаде за одржавање текућег рачуна биће за 30% нижи од тренутно важећег и износиће 245 РСД. |
II | Накнада је повећана за мање од 30% у односу на 31.12.2020 | 300 РСД | 350 РСД | 300 РСД | У овом случају нови износ накнаде за одржавање текућег рачуна износиће 300 РСД. Наиме, у случају када би применом смањења накнаде за одржавање текућег рачуна за 30% од тренутно важећег нови износ накнаде био испод накнаде за одржавање текућег рачуна која је важила на 31.12.2020. године онда ће умањена накнада бити једнака накнади која је важила на дан 31.12.2020. године. |
III | Накнада није повећана у односу на 31.12.2020 | 220 РСД | 220 РСД | 220 РСД | Уколико банка од 31.12.2020. године није мењала висину накнаде за одржавање текућег рачуна иста се не коригује нити умањује. |
Репрезентативни примери - износ накнаде за извршење електронских плаћања
Пример | Износ накнаде на 31.12.2020. године | Тренутно важећа накнада | Умањени износ накнаде | ||
---|---|---|---|---|---|
I | Накнада је повећана за више од 30% у односу на 31.12.2020 | 0 РСД | 20 РСД | 14 РСД | Нови износ накнаде за плаћања биће за 30% нижи од тренутно важећег и износиће 14 РСД. |
II | Накнада је повећана за мање од 30% у односу на 31.12.2020 | 15 РСД | 20 РСД | 15 РСД | У овом случају нови износ накнаде за плаћање износиће 15 РСД. Наиме, у случају када би применом смањења накнаде за плаћање за 30% од тренутно важећег нови износ накнаде био испод накнаде за плаћање која је важила на 31.12.2020. године онда ће умањена накнада бити једнака накнади која је важила на дан 31.12.2020. године. |
III | Накнада није повећана у односу на 31.12.2020 | 10 РСД | 10 РСД | 10 РСД | Уколико банка од 31.12.2020. године није мењала висину накнаде иста се не коригује нити умањује. |
Као и до сада, од банака очекујемо савесно пословно понашање и примену добре пословне праксе у сваком делу њиховог пословања. Одлуком о платном рачуну са основним услугама направљен је огроман искорак у правцу једне гарантоване услуге, и то не само посматрајући тржиште банкарских услуга него целокупно тржиште производа и услуга у Србији, а допуном Одлуке о управљању ризицима банке појашњена су очекивања Народне банке Србије од банака у погледу измена тарифа, како би се убудуће спречила разноврсна тумачења обавеза банака у овој области и обезбедила једнообразна примена код свих банака које послују у Републици Србији.
Свака банка се, у складу с договором с Народном банком Србије, обавезала да ће накнаде за поједине нетипичне услуге укинути или прилагодити стварном трошку, нпр. промена пина на банкомату, провера стања на банкомату, наплата неоснованих рекламација, трајна блокада картице, деблокада картице и сл.
Као и до сада, Народна банка Србије ће наставити да предузима све неопходне активности на обезбеђењу стабилности финансијског система, ради заштите интереса грађана и привреде Републике Србије.
Кабинет гувернера