30.06.2020.

Б92 - Питања у вези са компанијом „Вајеркард“ и корисницима „Пејонира“ у Србији

Питања : Ових дана се на различитим порталима појављују информације да је компанија "Вајеркард" банкротирала и да ће због тога и људи из Србије који имају платне картице повезаних система (као што је „Payoneer“) трпети последице, односно да ће њихов новац бити блокиран. Моја питања би била следећа: Да ли ви (НБС) имате неке надлежности када су у питању овакви случајеви, а самим тим и неке додатне информације? Да ли је ова компанија некако повезана са самим српским тржиштем и да ли њихов банкрот утиче на нашу земљу?

Одговор : Компанија Вајеркард (Wirecard AG) која послује у Немачкој није пружалац финансијских услуга у Републици Србији, нема дозволу НБС и није предмет њеног надзора, нити су то повезана лица овог друштва, тј. ћерке ове компаније која послују у оквиру Европске уније. Проблеми у пословању ових компанија немају утицај на тржиште финансијских услуга у Републици Србији, нити могу утицати на стабилност тог тржишта.
 
Што се тиче институције електронског новца Payoneer, истичемо да је у складу са Законом о платним услугама и Законом о девизном пословању, пружање услуга нашим грађанима и привреди у платном промету са иностранством у циљу електронске купопродаје робе и услуга дозвољено страним институцијама електронског новца, које НБС обавесте о пружању тих услуга, као што је то учинила и наведена институција електронског новца (која се услед тога налази на јавно доступној листи НБС). За ову врсту пружања услуга нашим грађанима, у складу са домаћим законима, није потребно оснивање привредног друштва у Републици Србији, прибављање посебне дозволе Народне банке Србије (већ само достављање наведеног обавештења), нити поштовање одредаба Закона о платним услугама при пружању услуга међународног платног промета нашим грађанима и привреди. Услед тога, корисници морају водити рачуна о томе да се пословањем преко ових институција излажу већем ризику, па тако и ризику да услед непредвиђених околности не буду у могућности да приступе својим средствима, што се овога пута и десило.
 
Наиме, према информацијама којима располажемо, до проблема у конкретном случају је дошло зато што је Тело за финансијски надзор Енглеске (FCA) привремено забранило све активности и плаћања енглеске компаније Wirecard Card Solutions Limited, која је ћерка компанија немачког Вајеркарда (Wirecard AG), а преко које је Payoneer издавао платне картице за располагање електронским новцем (тзв. Payoneer Prepaid Mastercard® Card картице) својим корисницима, укључујући и кориснике и наше земље. Из тог разлога, и нашим корисницима је привремено онемогућено коришћење оних износа електронског новца Payoneer-а које су пребацили на наведене картице. Како се може видети из објаве надлежног регулатора, наведено је учињено управо како би се заштитила средства корисника, тј. како би се спречили било који одливи новца пре него што се утврди да су сва новчана средства корисника заштићена на одговарајући начин, у складу са прописима Енглеске. С тим у вези, а имајући у виду да су и у Енглеској на снази прописи засновани на Директиви ЕУ о платним услугама (PSD), која је имплементирана и у наш правни систем, истичемо да је енглеска компанија Wirecard Card Solutions Limited била у обавези да штити сва новчана средства корисника која су се налазила на наведеним картицама и то депоновањем тих средстава на посебном банкарском рачуну који је одвојен од других средстава ове компаније. Из тог разлога, надамо се да ће у наредним данима бити поновно омогућено коришћење у пуном износу новчаних средстава свих наших корисника који су имали електронски новац на наведеним картицама.
 
Још једном истичемо да корисници морају бити свесни тога да употребом платних инструмената у платним системима над којима Народна банка Србије не спроводи надзор постоји ризик да дође до проблема у приступу новчаним средствима корисника, односно да поступак за повраћај средстава може бити значајно отежан и сложенији, имајући у виду да надзор над иностраним системима и пружаоцима услуга не врши орган из државе у којој се налази наш корисник. Из тог разлога, Народна банка Србије поново позива кориснике платних услуга да користе услуге домаћих пружалаца, који су добили дозволу Народне банке Србије за пружање платних услуга и над којима Народна банка Србије, у складу са прописима наше земље, спроводи надзор, који су по правилу и повољнији за корисника у смислу трошкова, а корисницима се може обезбедити ефикасан механизам за заштиту њихових права и интереса.

Кабинет гувернера