25.08.2022.
Народна банка Србије је упутила свим друштвима за осигурање која су неосновано повећала премију осигурања од аутоодговорности допис којим их позива да ту премију у најкраћем року врате на претходни ниво.
Народна банка Србије ће, у оквиру својих надзорних овлашћења, покренути поступке надзора против оних друштава за осигурање која наставе с наплатом неоправдано повећаних премија и предузети све потребне мере ради заштите права и интереса уговарача осигурања, уз примену мера надзора и других санкција према друштву за осигурање, односно одговорним лицима.
Истовремено, Народна банка Србије очекује и да друштва за осигурање без одлагања обавесте уговараче осигурања о року и начину на који ће извршити повраћај новца оним уговарачима осигурања којима су наплаћене неосновано веће премије у претходних 25 дана, односно од 1. августа, када је премија обавезног осигурања од аутоодговорности знатно повећана – у просеку за око 22%.
Као регулатор на тржишту осигурања, Народна банка Србије је на данашњој ванредној седници Извршног одбора усвојила и пропис којим онемогућава да се овакве околности понове, тако што је посебно уредила поступак доношења одлука у друштвима за осигурање које се односе на услове и тарифе премија обавезних осигурања. То значи да ће убудуће друштва за осигурање 60 дана пре планираног повећања обавештавати Народну банку Србије о намери промене тарифе премија, уз достављање докумената којима су утврдила оправданост промене тих тарифа премија, посебно узимајући у обзир сразмеру узајамних давања у закљученим уговорима, утицај на заштиту права и интереса корисника обавезног осигурања, солвентност или финансијски положај друштва и друге релевантне податке, што ће омогућити спречавање оваквих ситуација у будућности.
Исто тако, Народна банка Србије је прописом предвидела виши степен одговорности чланова управе и овлашћених актуара у друштвима за осигурање који учествују у доношењу наведених одлука.
Настављајући своју деценију дугу праксу да делује у служби грађана и привреде, Народна банка Србије предузела је наведене активности, с обзиром на то да је, у складу с подацима којима располаже, утврдила да је повећање тарифе премија на тржишту неоправдано, имајући у виду високу профитабилност ове тарифе осигурања, веома повољан показатељ односа штета и премије, као и укупни позитивни однос пословно-функционалних прихода и расхода.
Народна банка Србије истиче и да је ово неоправдано повећање премија спроведено без адекватне анализе ефеката, у периоду светске кризе, у тренутку када се очекују даљи изазови из међународног окружења и трошковни притисци на светском нивоу.
Као што је познато, Народној банци Србије, као централној банци, основни циљ je постизање и одржавање стабилности цена, као и допринос очувању и јачању стабилности финансијског система. Као супервизор у делатности осигурања, Народна банка Србије своју функцију врши с циљем заштите права и интереса осигураника и других корисника осигурања, притом водећи рачуна о солвентности и ликвидности друштава за осигурање.
У случају осигурања од аутоодговорности, које је законом прописано као обавезно и које по свом учешћу у укупној премији представља најзначајније и најмасовније осигурање, заштита интереса уговарача осигурања и трећих оштећених лица представља јавни интерес који проистиче из улоге овог осигурања, због чега је оно и обавезно за све власнике моторних возила регистрованих за учешће у саобраћају.
Народна банка Србије истиче да су у тешким временима сви дужни да покажу одговорност и воде рачуна и о општем интересу, поред сопственог, јер се непромишљени и исхитрени потези појединаца могу вратити целокупном систему с несагледивим последицама.
Кабинет гувернера