02.08.2022.

Народна банка Србије припрема пакет мера у вези с накнадама да заштити стандард грађана

Имајући у виду одлуке/најаве појединих банака да повећају накнаде за одређене услуге повезане с платним рачунима, Народна банка Србије обавештава јавност да ради на доношењу пакета мера и прописа како би заштитила стандард грађана Србије. Мере ће бити усвојене на првој редовној седници Извршног одбора Народне банке Србије, која се одржава 11. августа.

Доношење оваквих одлука подразумева анализу стања и ефеката, о чијим детаљима се Народна банка Србије неће оглашавати пре него што те одлуке донесе. О свим детаљима мера јавност ће убрзо бити обавештена.

Народна банка Србије још једном понавља да од банака у Србији очекује да спроводе одрживу и одговорну пословну политику, засновану на принципима здраве конкуренције, која подразумева унапређивање депозитних послова и очување односно увећање базе депонената и клијената.

Народна банка Србије је током протеклих година увела читав низ проактивних мера на овом плану које раније нису постојале – увела је законску обавезу банака да информишу клијента о наплаћеној накнади након извршене трансакције, да доставе преглед накнада као део предуговорне документације, да једном годишње доставе укупан наплаћени износ свих накнада и камата по различитим услугама, објавила је накнаде свих банака на својој интернет презентацији како би грађани могли на једноставан начин да се информишу и упореде их пре него што посете банку.

Такође, Народна банка Србије је увела обавезу банкама да обавесте клијента два месеца пре измене одредаба оквирног уговора, међу којима су и накнаде које банка наплаћује, и да га обавесте о његовом законском праву да може одмах да раскине уговор ако се не слаже с тим изменама, донела је пропис којим грађани могу да промене банку једним одласком у нову банку и давањем овлашћења новој банци да обави све процедуре преноса документације уместо њега (дакле без доношења нове документације).

Када је реч о корисницима који су се уговором о кредиту обавезали да имају рачун код банке која им је исплатила кредит (што је био услов за доделу кредита или за нижу каматну стопу), Народна банка Србије је обавестила све банке о ограничењима које су дужне да примењују приликом евентуалних измена накнада за одржавање рачуна тих корисника.

Најзад, грађанима је од законских измена у 2018. години доступан и рачун са основним услугама, који су банке дужне да имају у понуди и који би требало да садржи све основне елементе за обављање платних трансакција просечног грађанина. Трошкови у вези са овим рачуном су најнижи и грађани би требало да узму у обзир овај рачун приликом доношења одлуке о избору услуга у банци.

Такође, требало би да грађане штити и удружење које претендује на то, пружајући им више практичних савета при одабиру услуга у банкама, тако да одаберу оне које највише одговарају њиховим потребама, уместо неодговорних и неоснованих изјава усмерених према институцијама које управо својим мерама штите грађане и привредне субјекте.

Кабинет гувернера