01/09/2023
Услед најава и одлука појединих банака да повећају накнаде за одређене услуге повезане с платним рачунима, Народна банка Србије je, у циљу заштите стандарда грађана у погледу платних услуга које су неопходне за свакодневне животне активности, у августу 2022. године као трајну меру усвојила Одлуку о платном рачуну са основним услугама којом се ближе уређују право потрошача на платни рачун са основним услугама, врсте услуга које тај рачун обухвата и ограничавају износи накнада које банке могу да наплате у вези с тим рачуном.
Сања Ристовић, виши стручни сарадник у Одсеку за регулативу и развој платног система у Сектору за платни систем, у рубрици „Корисно је да знате” говори детаљније о платном рачуну са основним услугама, о томе ко има право да отвори платни рачун са основним услугама, које све услуге потрошачи могу добити у склопу овог рачуна и колико износи максимални износ месечне накнаде за његово коришћење.
Банке су дужне да потрошачу који има законит боравак у Републици Србији а нема отворен платни рачун код банке, на његов захтев, омогуће отварање и коришћење платног рачуна са основним услугама. Поред тога, уколико потрошач који већ има отворен платни рачун код банке процени да му је прихватљивије да отвори платни рачун са основним услугама, он може да затражи отварање платног рачуна са основним услугама, уз истовремено подношење захтева за затварање других платних рачуна у банци, у складу са Одлуком.
„Грађани који се одлуче да отворе платни рачун са основним услугама, осим текућег динарског рачуна у банци, добијају бесплатну дебитну платну картицу, мобилно и електронско банкарство, које омогућава и неограничен број инстант плаћања путем IPS QR кода на продајним местима, а могу и да бесплатно подижу готовину на шалтеру и на банкоматима своје банке”, истиче она.
Такође, она је напоменула да корисници платног рачуна код банака које наплаћују налоге у електронском или мобилном банкарству имају 30% нижу накнаду у односу на најнижу цену тог налога коју плаћају корисници осталих пакета.
Поред тога, истакнуто је да je, у оквиру претходно наведених услуга, банка дужна да потрошачу омогући неограничен број трансакција.
Када је у питању накнада за платни рачун са основним услугама, указано је да максимални износ месечне накнаде за платни рачун са основним услугама износи 150 динара.
Сања Ристовић из Сектора за платни систем истакла је и које су то додатне услуге платног рачуна са основним услугама.
„Уз платни рачун са основним услугама, потрошач може да захтева и одређене додатне услуге, као што су:
Према њеним речима, у складу са Одлуком све наведене додатне услуге банка може наплатити од корисника у износу који није већи од накнада за те услуге у оквиру следећег пакета платног рачуна, односно пакета платног рачуна код којег је месечна накнада за одржавање најнижа.
Примера ради, претпоставимо да се корисник одлучи за рачун са основним услугама, који кошта 150 динара, а затим процени да му је потребна кредитна картица (нпр. ради плаћања на интернету или на рате) и да цена следећег пакета рачуна код те банке износи 300 динара.
За коришћење кредитне картице корисник ће плаћати износ који за коришћење те картице плаћају корисници овог следећег пакета, а ако корисници следећег пакета ту кредитну картицу не плаћају додатно, онда корисника основног рачуна та кредитна картица не може коштати више од 75 динара (50% разлике између цена пакета), те ће он и даље плаћати мање (225 динара) од корисника пакета од 300 динара, код ког је кредитна картица укључена у пакет.
„Уколико корисник жели да користи више од једне додатне услуге, Одлуком је прописано да укупан збир износа накнада за те додатне услуге, рачунајући и износ од 150 динара, који подразумева коришћење основних услуга, не може бити већи од 80% износа накнаде за одржавање пакета платног рачуна код којег су све те додатне услуге укључене”, нагласила је она у видеу.
Поред тога, напомиње да су банке дужне да у оквиру своје интернет презентације имају посебну страницу за платни рачун са основним услугама, на којој приказују само информације о платном рачуну са основним услугама, и то тако да јасно прикажу податке о свим услугама и накнадама које се, у складу са овом одлуком, пружају и наплаћују у вези с тим рачуном.
Сања Ристовић подсећа да Народна банка Србије као централна банка Републике Србије, али и одговоран оператор платних система (шест платних система у држави), води рачуна о томе да трошкови за коришћење система чији је она оператор буду на изузетно ниском нивоу.
Користимо ову прилику да још једном подсетимо грађане да им је на располагању домаћа платна картица DinaCard, за коју корисници немају трошкове и за коју су накнаде које трговци плаћају неупоредиво мање у односу на друге картичне системе, што дугорочно доприноси одржању и стабилности цена на тржишту.
На крају видеа она истиче да ће, као и до сада, Народна банка Србије наставити да предузима све неопходне активности ради заштите интереса грађана и привреде Републике Србије, те још једном позива све учеснике на тржишту да одговорно поступају ради заштите стандарда својих клијената.
Кабинет гувернера