05/05/2016

НИН – у вези с радом Гарантног фонда

Питања:  Гарантни фонд је заправо фонд настао половином 90-их година и послује у оквиру Удружења осигуравача, док овај други фонд који је требало да буде основан од стране Министарства финансија и да НБС, ако се не варам, врши надзор над његовим радом, још увек није основан. Да ли се нешто у међувремену променило? Пошто је у надлежности НБС контрола пословања осигуравајућих друштава, да ли њима закон прописује колико издвајају у Гарантни фонд или не? На основу чега су они дужни да издвајају тај новац, ако их неки пропис не приморава? Није ли логично да неко мора бити надлежан и за контролу тог фонда, јер се у њега ипак сливају неки новци осигураника, налик надлежностима Агенција за осигурање депозита? Имате ли информацију због чега се не оснива Гарантни фонд као посебно правно лице које би било под надзором НБС?

Одговор НБС: Гарантни фонд има сврху намирења одштетних захтева трећих лица, која у саобраћају претрпе штету коју почини непознато возило, неосигурано возило или возило осигурано од стране друштва над којим је у међувремену отворен поступак стечаја или ликвидације. Дакле, намењен је искључиво за трећа оштећена лица код обавезног осигурања у саобраћају, те отуд не може бити повлачена паралела са Агенцијом за осигурање депозита. Друштва за осигурање издвајају допринос за Гарантни фонд из премије обавезног осигурања од аутоодговорности, обавезног осигурања ваздухоплова и премије обавезног осигурања путника у јавном саобраћају од последица несрећног случаја. Висину доприноса друштава за осигурање за образовање средстава Гарантног фонда, утврдјује Удружење осигуравача Србије на основу свог Статута. Висина доприноса из премије обавезног осигурања од аутоодговорности утврђена је по моторном возилу у фиксном износу у зависности од врсте моторног возила по закљученом осигурању, а из премије обавезног осигурања ваздухоплова и премије обавезног осигурања путника у јавном саобраћају од последица несрећног случаја у процентима од остварене премије осигурања.
 
Гарантни фонд од периода који сте навели послује у оквиру Удружења осигуравача Србије (раније Удружење осигуравајућих организација Југославије), с тим што је Законом о обавезном осигурању у саобраћају из 2009. године предвиђено издвајање и оснивање засебног Гарантног фонда. Рок за оснивање тог посебног Гарантног фонда истекао је 30. јуна 2012. године, а сходно Закону о изменама и допунама закона о обавезном осигурању у саобраћају ("Службени гласник РС", бр. 78/2011). Самим тим, ваше питање треба да се постави онима који су били надлежни да доносе одлуке од 2009. па до наведеног датума 2012. године, како у смислу разлога због којих су прописали формирање посебног Гарантног фонда, тако и у смислу разлога због којих сопствену одлуку нису спровели у року који су сами одредили. Актуелне администрације Народне банке Србије и Министарства финансија Републике Србије нису одговорне за овај проблем, већ су га наследиле, али се кренуло у активности на његовом решавању, као и на свим другим регулаторним пољима. Имајући у виду комплексност материје, велики број надлежних институција које морају координирати своје активности и обавезе, природно је да је за тако нешто било потребно више времена. Народна банка Србије даје свој допринос скором проналажењу и имплементирању адекватног решења наведеног питања.

Истичемо да је у међувремену, као и пре доношења Закона о обавезном осигурању у саобраћају, Гарантним фондом администрирало Удружење осигуравача Србије. Надзор над вршењем јавних овлашћења Удружења осигуравача Србије врши Министарство финансија. Самим тим, ни једног тренутка није дошло до прекида рада Гарантног фонда, нити рада без надзора, тако да средства осигурања која су акумулирана у том фонду све време постоје и служе сврси због које су прикупљена. Интереси трећих оштећених лица у том смислу су заштићени, а свакако ће то и остати у свим будућим регулаторним оквирима.

Кабинет гувернера