16/11/2020
Инстант плаћање коришћењем IPS QR кода Народне банке Србије на својим интернет продајним местима, поред издавачке куће LAGUNA, омогућили су и GIGATRON, INFOSTUD-POLOVNI AUTOMOBILI, као и TEHNOMANIJA и KNJIŽARE VULKAN, у сарадњи са својим банкама – Банком Интезом и Рајфајзен банком, и Народном банком Србије.
Народна банка Србије је у сарадњи с банкама омогућила интернет трговцима да на једноставан начин примене решење за прихватање инстант плаћања на својим интернет продајним местима коришћењем метода „IPS скенирај”. Решења за прихватање инстант плаћања која банке нуде интернет трговцима претходно је сертификовала Народна банка Србије, а саме банке су дужне да интернет трговцима пруже неопходну техничку документацију и подршку током процеса тестирања решења како би се у што краћем року омогућило прихватање новог платног инструмента.
За трговце омогућавање инстант плаћања на интернет продајним местима има следеће предности:
С друге стране, инстант плаћање на интернет продајним местима и за купце представља једноставан, брз и сигуран начин плаћања, који им знатно поједностављује поступак куповине, што мотивише купца да на тој интернет продавници купује и следећи пут.
Једноставност плаћања за купца јесте у томе што само скенирањем приказаног IPS QR кода на интернет страници трговца извршава плаћање. Довољно је да након завршетка своје поруџбине као начин плаћања одабере инстант плаћање, а затим бирањем опције „IPS скенирај” у апликацији мобилног банкарства коју има активирану на свом мобилном телефону скенира приказани IPS QR код, потврди износ за плаћање (ПИН, отисак прста и сл.) и на тај начин плати своју поруџбеницу. Другим речима, инстант плаћање не захтева од купца уношење било каквих података који се односе на његов платни инструмент, као што је то случај код платних картица, код којих је потребно време да купац унесе не само број своје картице (16 цифара) већ и сигурносни код (три цифре), при чему укуцавањем тих података на интернет страни за плаћање купац излаже свој инструмент плаћања могућем ризику од злоупотребе на интернету. Дакле, код инстант плаћања ризик злоупотребе је минималан, што чини да се купац осећа сигурно приликом обављања плаћања, а то свакако побољшава корисничко искуство и подстиче куповину на интернету.
Поред тога, купцима је путем инстант плаћања омогућено да остваре и повраћај средстава ако, на пример, дођу у ситуацију да им купљени производ не буде испоручен. У таквим ситуацијама трговац има могућност да купцу врати новац, такође путем инстант плаћање, за које Народна банка Србије не наплаћује банкама прихватиоцима накнаду, а ако купац не може с трговцем да реши наведену ситуацију, довољно је да се обрати својој банци путем чије апликације за мобилно банкарство је извршено инстант плаћање и да поднесе захтев за рекламацију – повраћај средстава.
Имајући у виду наведене предности, Народна банка Србија позива привредне субјекте који омогућавају интернет продају својих производа и услуга да се обрате за понуду банкама које пружају услугу прихватања инстант плаћања на интернету и омогуће својим купцима овај иновативни начин плаћања. Прве банке које су препознале предности овог начина плаћања на интернету и понудиле услугу интернет трговцима јесу Банка Интеза а.д. Београд и Рајфајзен банка а.д. Београд, које имају сертификована решења за прихватање инстант плаћања на интернет продајним местима.
Сектор за платни систем