01.02.2020.

Интервју гувернера Јоргованке Табаковић за часопис „Diplomacy&Commerce“, фебруар 2020.

Шта је обележило сектор осигурања у претходној години?

Протекла година ће за сектор осигурања остати убележена као једна од најуспешнијих по многим параметрима. Стопа раста укупне премије у прва три квартала износила је 5,9% у односу на исти период претходне године и очекује се да ће укупна премија у 2019. години по први пут премашити износ од 100 милијарди динара. То је у највећој мери резултат раста премије у осигурању моторних возила и осигурању од аутоодговорности, осигурању од последица незгоде и добровољном здравственом осигурању. Такође, премија животног осигурања и даље расте, али је благо успорила. Верујемо да ће када се заврши сумирање резултата за 2019. индустрија осигурања забележити рекордну добит из пословања. У области надзора прошлу годину су обележиле активности на различитим нивоима. Значајно смо се ангажовали на најзначајнијем делу тржишта, а то је осигурање од аутоодговорности. Нисмо заборавили ни значајне промене у регулаторном оквиру које предстоје у наредним годинама, условљене настојањима да се и у будућности обезбеди стабилност на тржишту осигурања, али и унапреди постојећи ниво заштите права и интереса корисника услуге осигурања. Ова настојања усаглашена су са испуњавањем стандарда који важе у земљама Европске уније. Претходне године показали смо да неће бити компромиса са онима који мисле да закони не морају да се поштују. Спровели смо непосредне контроле свих учесника на тржишту осигурања од аутоодговорности и то у финансијски најосетљивијем делу који се односи на трошење средстава из премије за недозвољене намене. Постигли смо значајне резултате, који се огледају у идентификовању и спречавању незаконитих радњи. Све то имало је за резултат смањење трошкова спровођења осигурања и ослобађање значајних средстава која су раније коришћена за измиривање ових трошкова.

Да ли ће се у политици НБС нешто мењати у наредном периоду?

Од почетка не губимо из вида да је најважније да буду задовољни они због којих осигурање постоји, а то су корисници. Током претходне године наставили смо са надзорoм тржишног понашања учесника на тржишту осигурања. Сматрам да је то заједнички посао свих нас укључујући и кориснике услуге осигурања који треба да у пуном обиму користе право на предуговорно информисање и изаберу ону услугу осигурања која одговара њиховим стварним потребама. У наредном периоду фокус ће бити на обезбеђивању фер тржишних услова и појединачним питањима значајним за кориснике услуга осигурања , која смо препознали као проблематична. Поменућу само најважнија – питање квалитета и уручења предуговорних информација, одлучивања по одштетним захтевима животног осигурања, питање начина обрачуна повраћаја премије осигурања и нефер уговорних одредаба услова осигурања.

Где видите простор за унапређење пословања?

Препознали смо двоструки значај функције надзора у делатности осигурања, подједнако у пруденцијалном делу и делу тржишног понашања. Оно што нам предстоји јесте унапређење обе функције надзора, јер само на тај начин, односно синергијом ових функција, можемо остварити успех. Очекујем унапређење финансијског пословања друштава за осигурање и реосигурање како би се обезбедила отпорност на стресове из окружења, дугорочна финансијска стабилност и континуитет пословања, унапређење у управљању ризицима, прикупљању и обради података, систему извештавања, посебно узимајући у обзир регулаторне измене које нас очекују. Посебно је потребно да се додатно унапреди квалитет продаје осигурања, а у оквиру тога квалитет информисања о производима осигурања, да се унапреде ажурност и начин поступања по одштетним захтевима, као и да се ефикасније отклањају узроци подношења приговора.

Да ли сте задовољни комуникацијом са осигуравачима?

Како би се сви изазови које окружење поставља пред нас успешно превазишли и пронашла одговарајућа решења, стална комуникација са друштвима је од изузетног значаја. Управо из тог разлога овој комуникацији придајемо велики значај због чега организујемо састанке, радионице... Желимо да кроз отворену дискусију и размену мишљења изаберемо најбоља решења. У жељи да укажем на неoпходност комуникације, са својим сарадницима и лично учествујем на састанцима. Због тога сматрам да се остварени ниво комуникације може оценити као изузетно висок, што нам гарантује успешну сарадњу и у будућности.

Колико је наше тржиште развијено у односу на регион?

Посматрано према основним показатељима развијености, домаће тржиште осигурања је развијеније од земаља у окружењу, али мање развијено у односу на суседне земље чланице ЕУ. Тржиште осигурања је, према резултатима у прва три тромесечја 2019. године, стабилно, добро капитализовано и ликвидно, са позитивним резултатом пословања у износу од 9,3 милијарде динара. Средства техничких резерви у износу од 201 милијарде динара у потпуности су инвестирана у прописане инструменте, при чему у структури доминирају државне хартије од вредности. Кад се упореди кретање премије у Србији са кретањем премије земаља у региону, може се уочити да је међугодишњи просечан десетогодишњи реалан раст од 2,1% већи од раста већине земаља у региону, због чега верујем да смо на добром путу.

Шта Ви мислите да је кључно у подизању свести грађана у погледу куповине осигурања?

Спремност друштава за осигурање, посредника и заступника да уложе додатни напор како би предочили предности коришћења услуга осигурања корисницима, притом их тачно обавештавајући о томе од чега их одређена услуга осигурања штити, а од чега не штити, кључне су у препознавању потребе за коришћењем услуга осигурања. Нажалост, у ранијем периоду осигурање је често представљано као нешто што не може свако да разуме, због чега могу да губе и грађани и сектор осигурања. Препознавши овај проблем, ми смо напорно радили и радимо како бисмо показали да је то финансијска услуга која, када се пажљиво одабере, може бити велика помоћ у тешким животним тренуцима. Желећи да услуге осигурања приближимо нашим грађанима и учинимо их разумљивијим увели смо обавезу уручивања предуговорне информације, која би требало да олакша разумевање понекад заиста сложених термина. Управо из тог разлога друштва за осигурање имају велику одговорност и задатак да предуговорне информације сачињавају на разумљив и јасан начин, посебно у делу који се односи на ризике покривене осигурањем, искључења у вези с тим ризицима, као и да заједно са другим субјектима надзора подижу ниво стручности и обучености запослених у продаји. С друге стране, и сами корисници морају бити свесни своје одговорности приликом избора услуге осигурања - да је изузетно важно да се упознају са свим карактеристикама услуге за коју су заинтересовани, и провере да ли ће на тај начин остварити жељену заштиту.

Да ли би држава требало да се повуче када је реч о надокнади штете након природних катастрофа?

Прописима који уређују делатност осигурања створени су услови за покриће ризика од природних катастрофа на тржишним основама. Међутим, изузетно је значајна и улога државе као неког ко процењује шири интерес, односно начин на који ће се покривати штете које настану у случају природних катастрофа. Сматрамо да је од кључног значаја за делатност осигурања, а нарочито осигурања од последица природних катастрофа, едукација грађана и подизање свести људи о потреби закључења уговора о осигурању од природних катастрофа. Првенствено би друштва за осигурање, као и њихово професионално удружење требало да спроводе континуирану едукацију јавности о користима и неопходности ове врсте осигурања.

Хоће ли бити неких измена у законодавном оквиру што се тиче сектора осигурања?

Подсетила бих најпре да је у протеклој години отворено Поглавље 9 у преговорима са ЕУ, где је једна од 4 подобласти – Осигурање и струковне пензије, а Народна банка Србије је институција која руководи преговорима у овој области. У наредном периоду очекује се доношење нових прописа у области финансијског извештавања друштава за осигурање и реосигурање, у складу са одредбама новог Закона о рачуноводству, али и одредбама Директиве ЕУ о рачуноводству у осигурању. Такође, очекујем да у сарадњи са Министарством финансија, али и члановима радне групе из осталих државних органа и заинтересованих страна, унапредимо регулаторни оквир за обавезно осигурање у саобраћају, пре свега кроз израду новог Нацрта закона о обавезном осигурању у саобраћају. Примена Директиве о оснивању и обављању делатности осигурања (Солвентност II) пред сектор осигурања поставља високе стандарде, како би се остварили стабилност и континуитет у пословању друштава за осигурање, односно реосигурање. Отварање преговора позитивно ће утицати и на правни оквир дистрибуције осигурања, чиме ће се побољшати информисаност и заштита права и интереса корисника услуга осигурања.

Шта ће бити кључно за сектор осигурања у погледу надзора у наредној години?

Очекује нас много изазова, пре свега да наставимо да одржавамо и унапређујемо стабилност сектора осигурања, уз континуирано прилагођавање новим стандардима пословања, да идентификујемо и управљамо новим ризицима, унапређујемо начин на који грађани виде услугу осигурања, да се потрудимо да имамо задовољног корисника услуге осигурања, и да мењајући регулаторни оквир не заборавимо због чега се бавимо осигурањем. Сигурно је да ћемо уколико успемо, бити награђени задовољним грађанима и стабилним тржиштем осигурања, а то је оно најбитније.

Кабинет гувернера