latinica | english инфо сервис | садржај | речник | контакти | помоћ 
Контрола банака | Улога Народне банке Србије у спречавању прања новца и финансирању тероризма

Улога Народне банке Србије у спречавању прања новца и финансирања тероризма

Будући да је Народна банка Србије, у складу са својим законским овлашћењима, регулатор и супервизор значајног броја финансијских институција у Републици Србији, она има важну улогу и у систему борбе против прања новца и финансирања тероризма.

Улога регулатора

Функција Народне банке Србије као регулатора у овој области огледа се у изради, односно учешћу у изради релевантних закона и подзаконских аката који, између осталог, имају за циљ и да смање могућност прања новца и финансирања тероризма кроз финансијске институције чије пословање контролише Народна банка Србије, као и у:

  • давању препорука за унапређење система спречавања прања новца и финансирања тероризма на националном нивоу;
  • сарадњи са Управом за спречавање прања новца и другим домаћим институцијама укљученим у борбу против прања новца и финансирања тероризма;
  • сарадњи с међународним институцијама ради спречавања прања новца и финансирања тероризма, као и активно учешће у раду међународних тела и организација које се баве спречавањем прања новца и финансирања тероризма, а пре свега у раду Комитета експерата за процену мера против прања новца и финансирање тероризма – Манивал (Надзорно тело Савета Европе надлежно за процену усклађености с међународним стандардима за спречавање прања новца и финансирање тероризма);
  • одржавању редовних контаката са обвезницима примене Закона над којима врши надзор; 
  • организовању обуке за запослене у Народној банци Србије из области спречавања прања новца и финансирања тероризма.

Улога супервизора

Улогу супервизора Народна банка Србије започиње поступком издавања дозвола за рад1  субјектима надзора из своје надлежности, као и њиховом највишем руководству. Поред тога, Народна банка Србије прати да ли се поступа у складу с прописима и унутрашњим актима обвезника, те, између осталог, процењује адекватност система за спречавање прања новца и финансирања тероризма код обвезника примене Закона из њене надлежности, како би се спречило да буду злоупотребљени у сврху прања новца и финансирања тероризма. Ако се у поступку надзора над обвезником утврде неправилности, Народна банка Србије предузима мере у складу са својим законским овлашћењима.

Улога Народне банке Србије као супервизора дефинисана је секторским законима и чланом 109. Закона, на основу чега се врше контрола:

  • банака;
  • друштава за управљање добровољним пензијским фондовима;
  • давалаца финансијског лизинга;
  • друштава за осигурање, друштава за посредовање у осигурању, друштава за заступање у осигурању и заступника у осигурању који имају дозволу за обављање послова животног осигурања;
  • институција електронског новца;
  • платних институција;
  • јавног поштанског оператора са седиштем у Републици Србији, основаног у складу са законом којим се уређују поштанске услуге у делу пружања платних услуга;
  • овлашћених мењача и привредних субјеката који мењачке послове обављају на основу посебног закона;
  • лица која се баве пружањем услуга куповине, продаје или преноса виртуелних валута или замене тих валута за новац или другу имовину преко интернет платформи, уређаја у физичком облику или на други начин, односно која посредују при пружању ових услуга.

Сарадња Народне банке Србије у области спречавања прања новца и финансирања тероризма са осталим институцијама

У области спречавања прања новца и финансирања тероризма, Народна банка Србије сарађује с домаћим и страним институцијама. Та сарадња најчешће се ближе уређује потписаним споразумима у области супервизије, а обухвата разне видове пословно-техничких активности (размена информација и искустава, обука запослених и др.).

Као један од значајнијих споразума може се издвојити Споразум о сарадњи у области спречавања прања новца и финансирања тероризма, који је потписан са Управом за спречавање прања новца (финансијскo-информациона јединица Републике Србије). Тим споразумом је омогућена размена оперативних информација, што знатно олакшава сам процес контроле.


1 Банкама; овлашћеним мењачима; друштвима за управљање добровољним пензијским фондовима; даваоцима финансијског лизинга; друштвима за осигурање, друштвима за посредовање у осигурању, друштвима за заступање у осигурању и заступницима у осигурању који имају дозволу за обављање послова осигурања живота, осим друштава за заступање и заступника у осигурању за чији рад одговара друштво за осигурање у складу са законом; институцијама електронског новца и платним институцијама.